Na křižovatce u supermarketu v centru Třeště se včera večer odehrály velké manévry. Okolo devatenácté hodiny totiž z firmy Strojírny Podzimek v Čenkovské ulici vyjel nadměrný náklad s několikatunovými vraty. Když se řidič vymotal z problematické křižovatky, zamířil přes Telč do jihočeských Číčenic.

Na nezvyklé vozidlo si na trase mezi Třeští a Studenou museli dát dobrý pozor hlavně řidiči. „Přepravu nadměrného nákladu vždy zajišťují doprovodná vozidla i policisté.
I když šířka vrat odpovídá šířce silnice, a náklad by se tak měl na silnici vejít, existují některé rizikové úseky. Například tam, kde je silnice užší, kde jsou zatáčky nebo kde leží více sněhu,“ popsal pohyb nadměrného nákladu Zdeněk Pittner, ředitel projektů ve firmě Strojírny Podzimek.

Podle něj je vždy problematický i průjezd každou obcí. Ulice, kterými se nadměrný náklad právě pohyboval, musely být uzavřeny pro veškerý provoz.

„S přepravou nadměrných nákladů už máme bohaté zkušenosti. Večer nejezdí tolik aut, takže nebývají žádné komplikace. Zimní období není pro převoz takového kolosu zrovna ideální, ale tentokrát je počasí ještě dobré. Loni jsme přepravovali vrata do Hněvkovic v té největší kalamitě,“ doplnil ředitel. Pro přepravu vrat si Strojírny Podzimek najaly soukromou firmu.

A co přesně řidiči na trase do Číčenic na obřím tahači potkávali? Souprava převážela horní klapková vrata do plavební komory. Ta se nyní buduje v Hluboké nad Vltavou. V číčenické cihelně budou vrata natřena a pak dopravena do Hluboké nad Vltavou, která je vzdálená asi dvacet kilometrů. Vrata o rozměrech 6 x 6,5 metru váží sedmnáct tun. Vyrobena jsou z konstrukční oceli.

Celá nadměrná souprava, která se včera pohybovala po silnicích Jihlavska, byla dlouhá 17,5 metru a široká 6 metrů. Její celková hmotnost dosahovala téměř třiceti devíti tun. V průběhu šesti týdnů se zřejmě řidiči z Třešťska a Telčska potkají s dalším nadměrným nákladem. Do Hluboké nad Vltavou se totiž budou přepravovat další kolosální vrata.

„Tato spodní vrata do plavební komory jsou nyní na nátěrech ve Vlašimi. Zatím jsou rozdělena na dvě půlky. V Třešti v areálu naší firmy pak budou svařena. Jejich rozměry budou 6 x 8 metrů a vážit budou kolem dvaceti tun. Během měsíce a půl budou převezena do Hluboké nad Vltavou,“ řekl Pittner.

Firma Strojírny Podzimek vyrábí vybavení pro plavební komory na horním toku Vltavy už tři roky. „Splavnit se má úsek z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou. Dělali jsme plavební komoru v České Vrbné a v Hněvkovicích. Letos je to třetí komora v Hluboké nad Vltavou. Převozy nadměrných nákladů se obejdou bez komplikací. Jen loni u Hněvkovic se museli povolat cestáři, kteří prohrnovali a sypali cestu, jež se v zimě neudržuje,“ nastínil ředitel.

Pro firmu se nyní jedná o stěžejní zakázky. Další takovou významnou zakázkou je i výroba jezové klapky do Doksan na řece Ohři. S výrobou vybavení plavebních komor začaly Strojírny Podzimek v roce 1995, kdy dodaly bezpečnostní vrata na vodní dílo Gabčíkovo. Kromě toho firma vyrábí těžební zařízení.

ZUZANA MUSILOVÁ