Každý den čekali klienti jihlavského azylového domu na poštovní doručovatelku, která jim přinese poštovní poukázku na vyplacení sociálních dávek. Šestapadesátiletý Jiří Dvořák měl štěstí. Poukázka mu přišla minulý čtvrtek, dva klienti se jí snad dočkají dnes nebo zítra.

Své zkušenosti popsal Deníku Jiří Dvořák. „Systém, kdy jsem si chodil v určený den pro peníze na pokladnu, byl lepší. Měl jsem jistotu, že peníze v daný den budu mít k dispozici. Nyní musím čekat na to, kdy mi přijde složenka. Pro případ, že se složenka opozdí, musím mít našetřené nějaké peníze. Teď v lednu jsem si nechal rezervu, abych si měl za co koupit jídlo. A jak je vidět, udělal jsem dobře,“ přiblížil Dvořák.

Dva klienti ještě ani včera poukázku nedostali. Pro některé to může v konečném důsledku znamenat i oplétačky s policií. „Nejde jen o to, že nedostanou takzvaný příspěvek na živobytí, což je 3 410 korun, za který si kupují jídlo a tak. Někteří naši klienti totiž mimo jiné platí i alimenty, splácejí dluhy a podobně,“ vyjádřila se sociální pracovnice Libuše Svobodová.

Podle zaměstnanců Úřadu práce České republiky všechny dávky musely být vyplaceny do konce ledna. „Mám informace, že všechny odešly tak, jak měly. Pokud se stane, že se zpozdí vyplacení dávky, měli by se lidé obrátit na příslušný úřad, kde si o sociální dávky zažádali, a vyjednat si platbu v hotovosti. Je nutné prošetřit každý případ individuálně a zjistit, proč složenka nebo třeba i peníze na účet nepřišly, kde se stala chyba,“ vysvětlil mluvčí Úřadu práce Jihlava Miloš Zauf.

Jeden případ se ztracenou poukázkou zaznamenali zaměstnanci úřadu práce v Třebíči. „Zde se zjistilo, že pošta složenku doručila, ale ta se potom ztratila ze schránky klienta. Můžeme už jen spekulovat, že ji někdo vzal,“ doplnil Zauf.

Problémy s novým systémem vyplácení sociálních dávek se nevyhnuly většině klientů azylového domu už na začátku ledna, kdy si o dávky žádali. Nepříjemnosti byly způsobené přetížením databáze. Nyní už by měl systém fungovat dobře.

„Klient si podal žádost na konci prosince. Na začátku ledna ji musel podat znovu. Jeden den to šlo naprosto bez problémů, dávka mu byla přiznaná. Druhý den mu bylo řečeno, že mu byla dávka odňata, protože spadl systém. Další den mu dávku opět přiznali. Klient to nakonec vyřešil přes centrální úřad práce,“ řekla sociální pracovnice Marie Höferová.

ZUZANA MUSILOVÁ