S velkým očekáváním usedl včera za volant žluté naleštěné mašiny Radek Kolda. Nejednalo se však o sportovní vůz nebo výkonnou motorku, ale o nový teleskopický nakladač, který budou při své práci používat krajští silničáři z Vysočiny.

Silničáři se tak dočkali zakoupení další nové techniky. Ta stará totiž leckdy nevyhovuje, a silničářům se její provoz značně prodražuje. K oficiálnímu předání strojů došlo včera v jihlavské centrále. Mohla se ho zúčastnit i veřejnost, to proto, aby se předešlo spekulacím o korupci v zadávání veřejných zakázek.

„Jaké jsou mé první dojmy? Je to pro mě nové, musím se se vším nejdřív pořádně seznámit. Už teď je ale jasné, že řízení i ovládání nakladače je mnohem jednodušší a rychlejší, než jak jsem zvyklý ze starších strojů,“ sdělil z kabiny Radek Kolda, který pracuje u jihlavského cestmistrovství.

Podle obchodního náměstka vysočinské krajské správy a údržby silnic Miroslava Báni je ovládání moderního nakladače italské výroby stejné jakou u osobního automobilu. „Jsou tu tři pedály jako u osobního auta a ovládání volantem je velmi jednoduché. Kabina je navíc uzpůsobena tak, aby měl strojník neboli řidič výhled do všech stran,“ přiblížil největší výhody Báňa.

Teleskopické manipulátory, jak se také říká těmto strojům, budou moci silničáři využít po celý rok. „Při nákupu nové techniky se snažíme, aby měla z hlediska využití širší uplatnění. Tyto nové stroje s čelní nakládací lopatou a peletizačními vidlemi to samozřejmě splňují. V zimě budou využity při nakládání sypačů i při rozbíjení sněhových bariér. V létě se manipulátory budou hodit při seřezávání krajnic,“ vyjmenoval Báňa.

Paletizační vidle zase umožní klasickou manipulaci s materiály na paletách jejich přesouvání, skládání a nakládání. Silničáři plánují dokoupení pracovních košů. Ty se dají napojit na teleskopické zařízení nakladače a využít při práci ve výškách. „Pracovní koš unese dva lidi. Ti mohou například opravovat okapy, natírat ve výškách, odřezávat větve stromů podél silnic. Dostanou se do výšky osmi metrů,“ doplnil náměstek.

Cena jednoho manipulátoru je přes 1,5 milionu korun. Podle Báni se silničářům vyplatí kupovat novou techniku v počtu okolo deseti kusů. I v letošním roce silničáři plánují výměnu starých a nevyhovujících strojů, jejichž provoz i opravy je vyjdou na nemalé peníze.

„Letos dojde k výměně starých avií, některé jsou ze 70. let, místo nich pořídíme víceúčelové nákladní automobily ve formě nosičů kontejnerů. To bude stát patnáct milionů korun. Naši techniku musíme postupně obnovovat podle možností, v loňském roce jsme řešili výměnu starých sypačů, traktorů, traktorbagrů a smykových nakladačů,“ uzavřel Báňa.

ZUZANA MUSILOVÁ