Nalákají skupinu seniorů na dárkové balení salámů, aby z nich poté vytáhli několik desítek tisíc korun za předražené spotřebiče, hrnce nebo deky. Taková je taktika obchodníků na předváděcí akci.

Na jednu takovou v Třešti se před několika dny chtěla dostat také studentka vysoké školy Markéta Majdičová z Hodic se svými přáteli. Narazila ovšem jen na aroganci a přemlouvání obchodníků, že tato akce není pro ně. „Ze zvědavosti jsme se chtěli podívat, jak to na takových akcích chodí, ale narazili jsme. Důchodcům obchodníci pochlebovali, ale na nás měli jenom arogantní narážky,“ popsala první zážitek ze setkání s prodejci na předváděcích akcích Majdičová.

Zatímco důchodce obchodníci mile vítali, u skupiny mladých jenom utrousili poznámku o tom, že asi mají hodně času, když se jim chce trávit přes šest hodin na reklamní akci.

„Dokonce se nás jeden z nich zeptal, zda jsme si vzali svačinu, že to bude dlouhé. Když jsem odpověděla, že v letáku píšou o občerstvení, řekl mi, že dostaneme jenom třetinku vody,“ doplnila Majdičová. Poté, co se s nimi ještě několik minut bavili, jim prý prodejci přiznali, že ví, že si stejně nic nekoupí a jenom by jim kazili obchodní výsledky.

„Nakonec nám řekli, že akci stejně pro malý počet lidí zruší. Kromě nás totiž přišlo do salonku hostince asi deset důchodců. Na to, jestli akce opravdu byla, jsme už ale nečekali a odešli jsme. Jejich chování se nám totiž ani trochu nelíbilo,“ uzavřela povídání o praktikách prodejců Majdičová.

Obchodníci mají bystrý zrak

Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS) přiznává, že i pro obchodní inspektory je stále obtížnější se na takové akce dostat. „Prodejci přesně poznají, kdo je jejich obětí a kdo by mohl být nezvaným hostem. Už na to mají speciálně vyvinutý bystrozrak,“ připustila předsedkyně SOS Gerta Mazalová.

Dokonce mají podle zkušeností sdružení své oběti už předem vyhlédnuté z předchozích akcí a sami je oslovují formou dopisů nebo telefonátů. Dost často jsou akce utajované a lidé před vlastní akcí vůbec neví, kam ve finále jedou. „Organizátoři až do poslední chvíle tají místo a seniory na tyto akce sami sváží. Tím tak minimalizují riziko, že tam přijde kontrola,“ nastínila časté praktiky Mazalová.

Výsledky kontrol za minulý rok prokázaly, že předváděcí prodejní akce patří nadále k nejproblematičtějším formám prodeje v České republice. „Našim inspektorům, včetně specializovaného týmu, se podařilo zúčastnit 241 akcí a porušení prokázali u téměř sedmdesáti procent kontrolovaných, a to i přes utajování předváděcích akcí organizátory, několik napadení inspektorů a nutnost přivolat policii,“ okomentoval výsledky za loňský rok Jan Štěpánek, ústřední ředitel České obchodní inspekce (ČOI).

Gerta Mazalová lidem důrazně doporučuje, aby se takových akcí vůbec nezúčastňovali. „Vždy říkám, ať takové letáky hází rovnou do odpadkového koše a nezabývají se tím. Ale občas je to boj s větrnými mlýny,“ podotkla předsedkyně SOS, která vítá aktivitu některých měst a obcí, kde tyto předváděcí akce zakázali. Je to podle ní jedna z cest, jak tento problém eliminovat.

Druhou možností je zdokonalit občanský zákoník, jehož cílem bude zabránit zneužívání výjimky, která v současnoti umožňuje obchodníkům zmanipulovat spotřebitele při podpisu smlouvy. „Zpracováváme pozměňovací návrhy a dáváme podnět zákonodárcům, kde se tato iniciativa nyní rozhýbala,“ uvedla s nadějí v hlase Mazalová.

Dochází totiž často k situaci, kdy se spotřebitel vzdá možnosti odstoupit od smlouvy uzavřené mimo podnikatelské prostory s tím, že podepíše smlouvu, že si sjednal návštěvu dodavatele domů. „V praxi to znamená, že obchodník na místě nabídne seniorům odvoz domů, kde podepíšou papír, že si je objednali, a tím se tak vzdávají možnosti do čtrnácti dnů odstoupit od smlouvy,“ uzavřela téma Mazalová.