Je nejvyšší čas přezout auto na letní gumy. O víkendu sice ještě chumelilo, tím by však mělo zimní počasí definitivně skončit. Při vyšších teplotách, které meteorologové předpovídají, se zimní pneumatiky kvůli svému složení nadměrně opotřebovávají. Nehledě na vyšší spotřebu benzinu a hlučnost.

A nejen to. Některé průzkumy ukazují, že zimní pneumatiky nejsou v létě ani příliš bezpečné, mají hlavně při dešti delší brzdnou dráhu. „Při vysokých teplotách mají mnohem horší vlastnosti při brzdění než letní,“ řekl Václav Ircing z organizace Besip.

Pojišťovny při vyplácení škodních událostí ani policisté však za to lajdácké motoristy nijak sankcionovat nebudou.

Pokuty nehrozí

„Toto neřešíme. Něco jiného by samozřejmě byly v zimě letní gumy. Pokud by se po nehodě v zimním období prokázalo, že na rozsah jejich následků mělo vliv letní obutí, můžeme u havarijního pojištění krátit pojistné plnění a u povinného ručení vymáhat po viníkovi vyplacenou škodu,“ uvedl mluvčí Pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Za zimní gumy v létě netrestá podle zjištění Deníku v případě nehody ani Česká pojišťovna.

Přestože už v březnu hřálo slunce, řada firem čekala s přezouváním na duben, a to kvůli ne zcela jasnému výkladu povinných zimních pneumatik obávaly potíží s pojišťovnami. „Hektičtější to tu je od 1. dubna, kdy ve větším začala přezouvat firemní auta kvůli možným škodním událostem,“ uvedl Pavel Poříz z pneuservisu na hranicích vysočiny a Pardubického kraje.

Až do konce března navíc platila povinnost zimních pneumatik na horských úsecích či na dálnici D1 vyznačených známou modrou dopravní značkou. „Pokud někdo chce dojezdit v létě už nevyhovující zimní pneumatiky, může. Nesmí ale být vysloveně sjeté,“ uvedla mluvčí královéhradecké krajské policie Ivana Ježková.

Šoféři by si tak měli hlídat, aby vzorek na zimních gumách měl aspoň 1,6 milimetru; to je minimum pro letní pneumatiky.

Oproti období před koncem roku, kdy bývá v pneuservisech nával a vystavují se pořadníky, je nyní všude klid, řidiči sem průběžně jezdí už od počátku března.

Jak ušetřit čas a peníze: přezout si auto svépomocí

Kdo má sadu náhradních pneumatik na samostatných discích, nemusí ani vážit cestu do servisu.

Hlavní je vybrat si pro přezouvání auta vhodné místo. Tedy tvrdý a rovný podklad. Rozhodně by to řidiči neměli dělat na rozměklém a podmáčeném terénu, který je navíc z kopce. Jen by při sesunutí nestabilního heveru riskovali těžké zranění, možná i život.

Zimní pneumatiky je po sundání potřeba zkontrolovat, zda nejsou sjeté nebo zda nemají nerovnoměrný vzorek. Potom je dobré označit je na boku křídou, abychom na podzim věděli, kam je zase zpátky nasadit.

Ovšem na druhé straně, pokud jsou všechny gumy stejného typu a rozměru, je ideální je každou sezonu kvůli odlišnému opotřebení na přední a zadní nápravě prohazovat.

Ovšem pozor. Některé pneumatiky jsou směrové, jak ostatně upozorňuje označení na jejich boku, a to je třeba při nasazování kol respektovat. Pozná se to podle anglického nápisu ROTATION a šipky ukazující směr otáčení.