Na myšlenku více informovat veřejnost o pomoci v podobě intervenčního centra přivedly autorku kampaně Janu Volnou samy oběti domácího násilí. „Na konci loňského roku nás policie upozornila na případy domácího násilí, kdy nebylo možné agresora vykázat ze společné domácnosti. Týrané osoby ale nějakou pomoc a podporu potřebovaly. Často jsme se od nich dozvěděli, že o této možnosti nevěděly nebo měly o službě velmi zkreslené představy, jinak by se na nás obrátily už mnohem dříve,“ přiblížila Jana Volná z centra.

Kampaň by měla oslovit oběti, které se za svou těžkou životní situaci stydí a bojí se vyhledat pomoc. Nejčastěji podle statistiky do centra chodí ženy mezi třiceti a čtyřiceti lety.

„Sem tam se objeví i nějaký muž, ti chodí často až tehdy, kdy je ohrožen jejich život nebo zdraví. Kampaň by se měla dotknout i dětí, ty jsou totiž bez ohledu na věk nositeli největší bezmoci – často žijí v prostředí plném násilí, a nemohou to ovlivnit. Snad nejvíce se stydí se svými problémy svěřit senioři, ti projevy domácí ho násilí berou i jako svoje rodičovské selhání,“ dodala Volná.

Tváří kampaně se stali manželé Vanda Hybnerová a Saša Rašilov a na její podobě se sami podíleli. „Já osobně jsem se s vážnými případy domácího násilí nesetkal, ale to neznamená, že se v mém okolí nevyskytují. Určitě je potřeba o takových věcech více mluvit a upozorňovat na ně,“ uvedl herec. Podle jeho manželky je dobré mít po ruce kontakt nebo číslo v notýsku, na které se člověk může v případě nouze obrátit.

A takových případů není málo. Jen během prvních třech měsíců museli vysočinští policisté řešit 113 výjezdů k incidentům, které nesly znaky domácího násilí. V devíti případech policisté opravdu agresora ze společného bytu nebo domu na 10 dnů vykázali. „Například 16. dubna museli v Chotěboři policisté vykázat devětatřicetiletého muže, který verbálně i fyzicky napadal svého otce. Ten musel snášet bezcitné a hrubé zacházení svého syna už od roku 2009,“ řekla policejní mluvčí Dana Čírtková. Domácí násilí často znamená facky, bití, ponižování, nadávky, zákaz kontaktu s blízkými, vnucování sexuálního styku nebo i omezování přístupu k financím. Od roku 2006 vyhledalo pomoc pracovníků intervenčního centra 1150 lidí. Od začátku roku 2007 do současnosti policie zaznamenala 200 případů vykázání ze společné domácnosti.

Grafické zpracování kampaně vychází z návrhu studentky jihlavské grafické školy Markéty Pospíšilové. „Námět letáku pracuje s tématem pomačkaného papíru upracovaného rukama je zajímavou a originální alegorií nabídky pomoci,“ upřesnila Olga Hinková, ředitelka Psychocentra Kraje Vysočina, pod kterou intervenční centrum spadá.

ZUZANA MUSILOVÁ