Poutač je umístěn u čerpací stanice před Brtnicí na Jihlavsku. Velký slogan jasně sděluje, že v Okříškách se nachází jediná STK, kterou projedou všechny vozy. Nadšení svátečních jezdců a milovníků hazardu v rozpadajícím se vraku ale záhy zchladí doplňující informace.
„Projdou“ vozy do bezmála tři a půl metru na výšku a hmotnosti do 3,5 tuny.
„Více než devadesát procent stanic technické kontroly má vjezd stanovený zákonem na tři metry. Dnešní dodávky tuto výšku často převyšují a je škoda kvůli tomu odmítat zákazníky. U nás je výška pro vjezd 3,4 metru,“ vysvětlil Zdeněk Trnka ze Stanice technické kontroly v Okříškách. Ta nechala uvedený billboard se sloganem vyvěsit.
Tunning vozu? Pouze s rozumem
„Pokud by někdo nechal projít technickou kontrolou vozy v nevyhovujícím stavu, je to na jeho zodpovědnost,“ vysvětlil dále Trnka a přidal jeden případ, který během teprve dvouměsíčního fungování stanice technici zaznamenali.
„Nedávno jsme tu měli vůz Opel Vectra, přes deset let starý, v tunningové úpravě. Majitel na auto samozřejmě použil nehomologované díly a s těmi jsme ho technickou nemohli nechat projít. Nevyhovovala přední světla ani nízké nárazníky,“ prozradil Zdeněk Trnka.
S nehomologovanými díly je vůbec problém. „Je na každém, pro jaký díl se rozhodne. To, co majitel vozu ušetří na nehomologovaných autodílech, pak ale často zaplatí na pokutách,“ dodal Trnka. Nejčastějšími problémy, které zabrání vozu projít technickou, jsou ovšem podle něj zejména nevyhovující brzdy a osvětlení.
Ve stanici technické kontroly v Dlouhé Brtnici na Jihlavsku ke dvěma zmíněným nejčastějším závadám zmiňují ještě korozi.
Na stanici technické kontroly v Dlouhé Brtnici ale mají i negativní zkušenosti „Na kontrolu jednou přijel Ford Escort z roku 1995. Když jsem na rampě kontroloval podvozek, šofér vlezl za volant a málem se se sedačkou propadl, jak byl spodek prorezlý,“ vylíčil Michal Tetour z STK v Dlouhé Brtnici.
„Tento vůz jsem samozřejmě doporučili rovnou zlikvidovat,“ dodal.
Odtah platí majitel
V takovém případě majiteli vozu zbývá jediné - na své náklady nechat vůz z STK odtáhnout a závady nechat odstranit, pokud jsou tedy vůbec odstranitelné. Pak může zkusit s vozem projít kontrolou znovu.
V některých stanicích technické kontroly uvádí jako častý problém také sjeté vzorky pneumatik.
„Lidé šetří, a je to vidět i na technických stavech některých aut. Co ale lidé našetří na odkládaných opravách, to se jim nastřádá, a v budoucnu se opravám stejně nevyhnou,“ uvedl technik ze stanice technické kontroly u výpadovky na Pelhřimov.
kontrola emisí:
– benzinový motor 350 Kč
– naftový motor: 650 Kč
kontrola tech. stavu: 630 Kč
STK včetně emisí:
– benzinový motor : 1050 Kč
– naftový motor: 1150 Kč
STK bez emisí: 700 Kč
STK bez emisí: 690 Kč
kontrola emisí:
– benzinový motor: 490 Kč
– naftový motor: 690 Kč
STK bez emisí: 69O Kč
kontrola emisí:
–benzinový motor: 480 Kč
–naftový motor: 660 Kč
Odtahové služby si jinak většinou účtují zhruba deset korun na ujetý kilometr, k ceně připočítávají naložení a složení vozu. U delších tras je naložení a složení auta v ceně transportu.