Není možné změnit systém jen u některých vozů, musí to být u všech najednou. „Přechod bude přes víkend, pravděpodobně od čtvrtka do pondělí bude uzavřen předprodej, nebudou fungovat kiosky a my tady budeme mít noční službu. V noci v pátek nebo v sobotu se vozy vrátí do vozovny se starým systémem a my ve všech přehrajeme software, aby další den vyjely s novým, který bude odbavovat,“ popisuje správce odbavovacího systému Petr Ziba. „Jinak to bohužel nejde udělat. Je to nový a starý svět,“ dodává.

Novinka přitom bude zajímavá zejména pro cestující, kteří jezdí městskými autobusy či trolejbusy jednou za čas a mít Jihlavskou kartu pro ně nemá smysl. „MHD jedu tak jednou za čtvrt roku, kvůli tomu nebudu mít v peněžence další kartu. Hledat ale automat nebo si kupovat jízdenku u řidiče mě nebaví, platba hodinkami by vše vyřešila,“ podělil se o názor už dříve Milan Doležal z Jihlavska.

Již 5. ročník akce Sportujeme s VŠPJ odstartoval turnajem středních škol v lidském stolním fotbálku.
Sportování na náměstí: podívejte se, jak vypadá lidský stolní fotbálek v Jihlavě

Dopravní podnik již testuje, jestli systém odbavuje, jak má. „Ladíme to na testovacích vozech tím způsobem, že jedou dva vozy za sebou a nepouštíme lidi dovnitř,“ vysvětluje Petr Ziba. Na pohled se přitom pro cestující nic nezmění. Validátory, které nyní poznají jen Jihlavskou kartu, vypadají stejně. Pouze se na displeji objeví nová ikona. Hlavní změna bude softwarového rázu.

Reálně by mohl nový systém začít fungovat na přelomu dubna a května. „Musíme zákazníkům říct, že nepojede předprodej, a to minimálně dva týdny dopředu. Ale uvidíme, jak budou pokračovat u výrobce,“ říká pracovník jihlavského dopravního podniku s tím, že aktuálně dopravní podnik čeká, až Mikroelektronika opraví nejnověji zaslané chyby.

Velké změny v jihlavské MHD

- cestující budou mít možnost platit kreditní kartou, mobilem či hodinkami přímo ve vozech

- chystá se také nový e-shop, který bude mít více funkcí

- změna umožní pořízení nových počítačů, které urychlí provoz na předprodeji

Systém ve vozech hromadné dopravy musí být stoprocentně funkční. „Jestli nebude pořadí jízdenek na kiosku správně, to se dá snést. Ale v momentě, kdy odbavovací systém špatně odbavuje, nevidíte výsledky nebo chybí některá z funkčností, které byly na předprodeji, je to špatně,“ uvědomuje si Petr Ziba.

Ten je nyní ve složité situaci, protože se vedle vlastní práce stal beta testerem pro dodavatelskou společnost. A podobně je na tom jeho kolega, správce informační soustavy Petr Supek. „Zdržuje nás to a je to na úkor našeho osobního času. Třeba minulý pátek jsem dodavateli odepisoval ještě v jedenáct večer,“ líčí Ziba.

Šéf dopravního podniku Radim Rovner je na jeho straně. „Přístup dodavatele se výrazně zlepšil až v poslední době a penále, které bude platit, je oprávněné. Testování má fungovat tak, že nám předají software a my ho jen otestujeme, ne že se k mnoha věcem budeme muset opakovaně vracet,“ říká.

Na začátku února mluvčí radnice Radovan Daněk na sociální sítě napsal, že už město nebude uvádět termín spuštění, protože nevěří dalším slibům dodavatele. „Podařilo se nám vyřešit potíže s nedostatkem komponentů, kterému čelí firmy napříč všemi obory. Naše klíčové personální zdroje bohužel výrazně zasáhl Covid-19,“ reagovala Mikroelektronika s tím, že vedle penále je pro ni problematické i ohrožení důvěry zákazníka.

Novinky se dotknou také e-shopu. Uživatel tam bude mít možnost přihodit si peníze na Jihlavskou kartu nebo si dobít kupón, pak si jen na validátoru platbu aktivuje. Očekává se navíc, že drtivá většina lidí bude chtít fungovat v režimu ověřeného uživatele. „Když si člověk přijde na předprodej a přiřadí si číslo karty k uživatelskému účtu, může pak vidět ve své sekci všechny karty v rodině, odkud kam kdo s kartou jel, bude dostávat upozorňovací e-maily ohledně platnosti, může si variabilně nastavit upozornění na zůstatek v elektronické peněžence,“ jmenuje Rovner.

To vše začne fungovat v květnu, dva až tři týdny po změně ve vozech. „Bylo by toho moc a kdyby se v reálném provozu přece jen objevily nějaké chyby, je potřeba mít čas na jejich odstranění. A do toho řešit ještě e-shop? Nedokážu si to představit,“ přiznává Ziba.

Zákazníci jistě uvítají i rychlejší obsluhu na předprodeji. „Počítače, které se využívaly dosud, jsou deset let staré. Nyní tu budou moderní, rychlé stroje včetně nové tiskárny,“ těší Petra Zibu. „Původní systém neumožnil přechod na nové počítače, proto se tu držely ty starší PC a tím, jak je zhotovitel v prodlení, jsme tu každý měsíc v riziku, jestli se počítačovou síť podaří udržet,“ doplňuje Rovner.

Radovan Daněk očekává, že cestujících přibude. „Lidé budou moci dobíjet doma, modernější a rychlejší budou i dobíjecí kiosky v ulicích. Správa Jihlavské karty bude pro uživatele komfortnější,“ vyjmenoval hlavní přínosy. Kromě toho se na předprodeji zjednoduší úhrada platební kartou, která bude do systému integrovaná.