Marek Řezáč přes deset let autobus sám řídil, pracoval pro Dopravní podnik města Jihlavy. V této oblasti má přehled jako málokdo.

Icom transport ztratil Jihlavsko, ale na druhou stranu získal Havlíčkobrodsko a Velkomeziříčsko. Dokážete odhadnout, jestli řidiči radši zůstanou v regionu u jiného dopravce, nebo změní své trasy?

Důležité bude, co nová firma řidičům nabídne. Nejedná se jen o mzdové podmínky, ale i o pracovní prostředí, vozový park, uniformy, sociální zázemí. To vše je důležité. Když se člověk dnes podívá na Icom transport, řidiči jezdí v upravených uniformách, vozidla jsou zánovní a čistá, udržovaná v autorizovaném servisu. Mají pravidelné prohlídky a když se cokoliv rozbije, řidič nemusí nic řešit. Zavolá dispečerovi a on se o všechno postará.

Autobusy Icom transport. Ilustrační foto
Icom transport na Jihlavsku skončí. Co se změní pro cestující?

Ale bude to jiný okres, dojíždění za prací, to nebude hrát roli?

Třeba Icom transport řidičům nabídne, že je bude na Havlíčkobrodsko nebo Velkomeziříčsko svážet. A oni když jsou spokojení, u zaměstnavatele zůstanou, než aby riskovali, jaký bude nový dopravce.

Co se týká tras, to se asi člověk rychle naučí…

Určitě, to člověk pozná a rychle si navykne, v tom problém nebude.

  • CO SE DÁLE DOČTETE?
  • Jak může nová dopravní firma nabídnout nižší cenu za kilometr, když začíná bez zázemí a musí investovat do vybudování servisu a parkování?
  • Ovlivňují úspory na mzdách a absence uniforem kvalitu služeb a komfort cestujících?
  • Je reálné, že nová firma v Jihlavě najde dostatek prostoru pro parkování a servis autobusů, nebo bude muset využít služeb konkurence?

Zajímalo by mě, kde vzniká rozdíl v cenách při výběrovém řízení – odpisy za autobusy jsou ve firmách obdobné, ceny paliva také, výrazně se neliší ani mzdy řidičů, tak jak může být někdo levnější než konkurence?

To by zajímalo i mě osobně. Co jsem slyšel, tak extra velká cena na kilometr nebyla, že by na tom firmy ,rejžovaly´. A firma, co sem přijde, tady nemá žádné zázemí, Icom transport tady má všechno – dílny, servis, dispečink, zázemí pro řidiče. Nová firma tu začíná od nuly, bude muset vybudovat zázemí, parkování pro vozidla a pak mě zajímá, jak mohla i přesto vyhrát. Třeba to bude dotovat z oblasti, kde si vydělá více. Nebo řidiči nebudou mít tak vhodné podmínky, přijde mi, že tam jsou trošku nižší mzdy. Nemají tam ani uniformy, na tom se taky ušetří.

Může se takové šetření projevit na kvalitě, tedy menším komfortu pro cestujících? Nebo očekáváte, že to si kraj ohlídá, aby úroveň neklesla?

Samozřejmě to může ovlivnit komfort pro cestující. Pokud firma platí méně, dobří řidiči radši zůstanou u Icom transportu. Kde si člověk vydělá méně, tam jsou méně zdatní řidiči. I ta uniforma a upravený řidič dělá hodně. Řidič by se měl k cestujícím chovat slušně, to souvisí s příjemným prostředím. Když tam bude špinavý řidič, který bude sprostý, nepříjemný a neochotný, to může vést k tomu, že cestující příště radši pojedou autem.

Novinkou bude i jednotný zelenomodrý vnější polep nových autobusů.
ICOM na Jihlavsku končí. Kraj Vysočina vybral ČSAD Autobusy České Budějovice

Busem už informoval, že v Jihlavě vybuduje parkování a servis pro autobusy. To vyžaduje dost velké prostory, je ve městě vůbec někde tolik místa? Nebo vidíte jako reálnější domluvit se a využívat prostory, které má Icom transport?

To je spekulace. Ale odhaduji, že pro novou firmu možná vyjde levněji si prostory pronajímat od Icom transportu včetně zajištění servisu. Ale já být firma, která přišla o oblast, tak bych extra nápomocný někomu novému nebyl. Přímo v Jihlavě moc variant, kde parkovat větší množství autobusů, ale není.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Třebíč si stěžuje, že dostala více peněž na zimák. 

Zdroj: Deník/Milan Krčmář