Přibližně pět set podpisů čítá petice proti modernizaci letiště v Jihlavě-Henčově. Modernizace spočívá třeba ve výstavbě zpevněné vzletové a přistávací dráhy. Petici chtějí její iniciátoři příští týden doručit na krajský úřad i na jihlavský magistrát.

Petici podepsali lidé, kteří žijí v bezprostřední blízkosti letiště, tedy zejména lidé z Měšína, Velkého Beranova a z jihlavských částí Heroltice a Henčov. „Není pochyb o tom, že dostavba zpevněné dráhy na letišti Jihlava zasáhne výrazným způsobem do životního prostředí v nejbližších obcích a bude mít nezanedbatelný negativní vliv na zdraví jejich obyvatel. Zásadně nesouhlasíme s tím, že v tomto konkrétním případě mají občané nést zdravotní a bezpečnostní rizika spojená s dostavbou zpevněné dráhy," stojí v petici, jejímž iniciátorem je Martin Švec.

Jihlavské zastupitelstvo se bude uvolněním třiceti milionů korun na stavbu zpevněné letištní dráhy zabývat na svém nejbližším zasedání, tedy v pondělí 20. června. Městské zastupitelstvo má tak poslední možnost, jak nepřijít o třicet milionů korun, které již na dráhu odsouhlasilo zastupitelstvo krajské. Jihlavské zastupitelstvo už jednou jednání o modernizaci nikam nedovedlo. „Dráhu jednoznačně podporuji, ale nejsem schopen definovat, jestli ji zastupitelé podpoří, jsou tam hlasy pro i proti, byla by škoda, kdyby dráha neprošla, na druhou stranu, čistě hypoteticky, se může po krajských volbách podařit vyjednat ještě lepší podmínky, tedy že by kraj přispěl větší částkou," vyjádřil se náměstek jihlavského primátora Vratislav Výborný (ČSSD). Nové krajské zastupitelstvo ale také už nemusí výstavbu zpevněné letištní dráhy podpořit vůbec.

Nová zpevněná dráha navíc není součástí jihlavské koaliční smlouvy. „Koalice ji tak nemusí podpořit, ale může se přidat někdo z opozice," dodal Výborný. Podle něj se letecká doprava rozvíjí po celém světě, a byla by škoda se tohoto trendu nechytit. Proti dráze se ostře vymezuje náměstek jihlavského primátora Jaromír Kalina (KDU-ČSL). „Základem je nejistota, zda na stavbu postačí vyčleněné finance města a dar Kraje Vysočina. A nemůžu přijmout, aby na bedrech města leželo investorství dalších etap i provozní náklady," řekl Kalina.

Počáteční investice, zpevněná dráha s přípravou na osvětlení a odvodnění, je asi 60 milionů korun.