Včera, deset minut po druhé hodině odpoledne, začíná houstnout doprava na Pávovské ulici v Jihlavě. Z průmyslové zóny u firem Bosch Diesel a Automotive Lighting totiž začínají odjíždět zaměstnanci z ranních směn. Zatímco většina jich míří na kruhový objezd a na novou mimoúrovňovou křižovatku, zhruba každé čtvrté auto se vydává opačným směrem na Pávov, městskou část Jihlavy. Koncem minulého týdne se zde totiž znovu otevřel sjezd na přivaděč ve směru na Jihlavu. Stalo se tak na nátlak firem z průmyslové zóny a Kraje Vysočina.

Důvod byl jediný. Rozdělit dopravu ve špičce do více proudů a zkrátit čekání řidičů, kteří se chtějí co nejrychleji dostat z práce domů. Řidiči totiž popisovali situaci, kdy z parkoviště u obou firem k nové mimoúrovňové křižovatce, která se otevírala před dvěma lety, jedou i několik desítek minut.

„O tom, že je sjezd od minulého pátku znovu otevřený, ještě spousta řidičů neví. V pondělí jsem tudy po druhé hodině jel, a i když je před vjezdem na přivaděč značka stop, tak jsem prakticky nečekal," popsal zkušenost řidič Lukáš Fabeš s tím, že provoz na sjezdu je plynulý. To řidiči, kteří se vydali opačným směrem, si v koloně ke kruhovému objezdu vedoucí na mimoúřovňovou křižovatku chvíli postáli. „Doprava se otevřením sjezdu zrychlí, ale asi je nereálné myslet si, že kolony zmizí úplně," dodal Fabeš.

Uleví se Pávovu

Není se čemu divit, firma Bosch Diesel je s téměř pěti tisíci lidmi největším zaměstnavatelem v Kraji Vysočina, Automotive Lighting v současné době zaměstnává více než dva tisíce zaměstnanců a řadí se na rovněž na přední příčky v kraji.
Nově otevřený sjezd ovšem nevítají pouze zmiňované firmy, ale také lidé v městské části Pávov. „Tento krok velice vítáme. Když byl sjezd zavřený a lidé jezdili ve stejnou dobu jako lidé ze směny a na směnu, tak si museli v kolonách počkat také," vysvětlila Veronika Dáňová, předsedkyně pávovského osadního výboru.

Ta by rovněž uvítala, kdyby byl kromě sjezdu z Pávova znova otevřený také nájezd z přivaděče. Řada řidičů, kteří jezdí do průmyslové zóny ve směru od Havlíčkova Brodu, jezdí právě přes Pávov, aby se vyhnuli kolonám u mimoúrovňové křižovatky. „V ranních hodinách jezdí přes obec hodně aut, takže kdyby se otevřel i nájezd ze směru od Brodu, ulevilo by se nám," dodala Dáňová.

Město Jihlava s otevřením nájezdu do budoucna počítá. Do konce června 2016 ale musí udělat nutné stavební úpravy, aby tudy řidiči mohli i nadále jezdit. „Na přivaděči je nutné zachovat rychlost 90 kilometrů za hodinu, to nyní v úseku nájezdu z Pávova není možné, proto musíme prodloužit připojovací pruhy," popsal nutné stavební úpravy na přivaděči náměstek primátora Jihlavy Jaroslav Vymazal. Náměstek předpokládá, že jenom výkup některých potřebných pozemků a prodloužení pruhů město vyjde na tři až čtyři miliony korun. V případě, že by bylo nutné dělat protihluková opatření, vyšplhá se finální částka mnohem výše.

Termín do června

V současné době má město vypracovaný projekt pro územní řízení a pro stavební povolení. Uvolnění peněz na potřebné úpravy bude muset rovněž projednat na některém ze svých příštích jednání jihlavské zastupitelstvo. Přechodné povolení na využívání sjezdu je totiž časově omezené. Jihlava bude muset stihnout udělat úpravy do června příštího roku. Potom už nejsou žádné dotčené úřady ochotny tolerovat přechodné řešení. „Uděláme pro plné zprůjezdnění maximum," slíbil Vymazal.

Podle jeho slov v době, kdy se řešila nová mimoúrovňová křižovatka, která stojí zhruba tři sta metrů od starého sjezdu, se nepočítalo s tím, že bude průmyslová zóna na Pávově tak úspěšná. „Od té doby uteklo hodně času, firmy se rozrostly a s tím se výrazně zvýšil provoz v zóně. Začaly problémy v dopravě, proto se nyní řeší trvalé otevření sjezdu na Pávově," dodal k nárůstu dopravy v průmyslové zóně Vymazal.