Lucie Kratochvílová pracuje jako dealerka zboží. Za volantem tak tráví vždy hodně času a ceny paliv jsou jednou z věcí, kterou musí intenzivně řešit. „Při mojí práci mám dost pracovních schůzek. I když mi zaměstnavatel přispívá na služební cesty, na benzínu a pohonných hmotách kvůli nestálému zdražování nechám víc, než je příspěvek. A doplácet to z vlastních peněz se nechce nikdy a nikomu,“ podotkla.
Není se podobným stížnostem proč divit, cena pohonných hmot až doposud prudce stoupala. Minulý týden už benzín v České republice atakoval na některých místech maximum z října roku 2018, vyšplhal se až na průměrných 33,74 korun za litr. Příčinou takového zdražování byly spory mezi zeměmi kartelu OPEC na jedné straně a Ruskem na straně druhé. „Mezi těmito zeměmi krachla jednání, především díky Spojeným Arabským Emirátům. Jako jediný člen kartelu odmítly prodloužit rámec dosavadní úmluvy,“ vysvětlil ekonom Lukáš Kovanda.
Alena Kubátová z Havlíčkova Brodu je s cenami pohonných hmot, byť vysokými, smířená. „Máme na Vysočině strašně drahý benzín, ale co s tím nadělám. Jezdit do práce musím, autobusem se nedostanu. Ceny se zvedly, pravda, ale můžu si maximálně postěžovat,“ konstatovala.
Kolik na za pohonné hmoty na Vysočině řidiči zaplatí, se dost různí, nejdražší palivo natankují ti, kteří zastavují u dálnice D1. V porovnání s minulým rokem se ceny za benzin a naftu zvedly v rozmezí od jedné, do tří korun. „Nejvíce jsem za benzin platila tuším asi třicet šest a půl koruny za litr, nevybavuji si, kde to bylo přesně,“ vzpomněla si Kratochvílová.
V ostatních okresech naleznou řidiči benzín většinou v cenovém rozmezí od dvaceti devíti do zhruba třiceti čtyř korun. Najdou se ale i extrémy, v jedné stanici v okrese Žďár nad Sázavou mohou podle internetové sítě mbenzin.cz návštěvníci natankovat jak benzín, tak i naftu za ceny pod dvacet sedm korun.
V kraji je levnější nafta
Nafta je potom ve všeobecném shrnutí všude po kraji levnější. Obvyklé jsou částky těsně pod třiceti korunami, právě na webu mbenzin se častěji dají najít i levnější.
Podle Petra Kučery ze serveru penize.cz má na cenu pohonných hmot v konkrétním regionu vliv mnoho věcí. „Částka, kterou vidíte na stojanu na pumpě, je ovlivněna cenovou politikou jednotlivých hráčů na trhu, roli hraje i daná lokalita, případně i profil typických zákazníků dané stanice,“ vysvětlil.
Rozmohla se i obliba vozidel s alternativním pohonem. Mezi nimi pak dominovala ta s pohonem na LPG. Ceny za LPG se na Vysočině pohybují od jedenácti do čtrnácti korun. „Jeden známý mi říkal, že jezdí LPG tankovat kamsi k Jihlavě, že to tam mají docela příjemné,“ dodala Kratochvílová.
Podle Kovandy se bude schylovat na mírně lepší časy. Zástupci zemí kartelu OPEC a Ruska se totiž na setkání ve Vídni dokázali dohodnout. „Po uzavření dohody se tak čeští řidiči nedočkají navýšení nárůstu průměrných cen benzínu třeba nad třicet čtyři korun a nafty nad třicet dva za litr. Při větším těžení ropy zůstane ve zbytku léta cena pod těmito úrovněmi,“ informoval ekonom.