Most v městské části Pančava na výpadovce na Brtnici už je skoro měsíc zavřený. Celá řada řidičů, kteří jezdí ze směru od Brtnice do Jihlavy, si proto cestu zkracovala kolem lomu přes Rančířov. Nechce se jim totiž jezdit přes Stonařov. Vedení Rančířova ale došla trpělivost a od půli týdne je cesta po místní komunikaci kolem lomu zakázána. Mohou tudy jet pouze řidiči, kteří si koupí povolenku. Ty se poprvé prodávaly ve středu.

„Povolenka na jedno auto stojí 500 korun, celkem si pro ni první den přišlo asi 200 řidičů,“ popsal místostarosta Rančířova Oldřich Maštera. Podle jeho slov k tomuto kroku přistoupili poté, co si lidé v obytné zóně začali stěžovat, že zde auta jezdí příliš rychle. „Auta nerespektovala značení, máme tady všude rychlost 20 kilometrů v hodině. To skoro nikdo nedodržoval, místní navíc během odpoledne napočítali až 200 aut,“ dodal Maštera.

Lidé z Rančířova si na sociálních sítích stěžují, že jsou řidiči schopni jet v obytné zóně klidně i osmdesátikilometrovou rychlostí. „Bezpečné je to tak do 30 kilometrů v hodině, vzhledek k tomu, že je tu dětské hřiště, příčné prahya silnice natolik úzká, že se mají problém dvě auta vyhnout,“ uvedl v diskusi jeden z občanů.

Povolenky se budou znovu prodávat opět v úředních hodinách během pondělí. O její koupi uvažuje také řidička Zuzana Mezerová, která jezdí každý den z Brtnicka do práce do Jihlavy. „Kvůli zákazu teď jezdím přes oficiální objízdnou trasu Stonařovem a je to tak o deset minut delší cesta. Jestli si nakonec povolenku koupím, to ještě nevím,“ uvedla Mezerová.

Ta se také ptá, proč by nemohla jezdit legálně z Jihlavy na Kosovskou ulici podél Krajské správy a údržby silnic. Na konci Jihlavy na Kosovské ulici by řidiči museli zahnout doprava a auta by přijela na konec Jihlavy k městské části Sasov. Tam je však průjezd možný pouze na povolení Colasu. I když jde o komunikaci, kterou vlastní město. „Je pravda, že tam je to nedořešené, silnice vlastní město a pravidla určuje Colas a jiní. Ale o žádných povolenkách pro tuto cestu město neuvažuje,“ uvedl náměstek primátora Jihlavy Vratislav Výborný (ČSSD).

Tudíž jediná legální cesta, která obyvatelům na Brtnicku a Puklicku zbývá k tomu, aby se dostali do krajského města, je ta přes Stonařov. Což mnohdy znamená i několik desítek kilometrů navíc.

Rančířov navíc dodal, že zákaz průjezdu kolem lomu do obce a z obce zůstane už napořád. „Necháme to tam i v příštích letech a kdo bude chtít, může si zakoupit za pět stovek zmiňovanou povolenku,“ dodal starosta Rančířova Jaroslav Pech.

Uzavírky silnic jsou v letních měsících na denním pořádku. Cestu do krajského města v současné době komplikuje také oprava krajské silnice druhé třídy z kruhového objezdu u Kostelce směrem do města. Tam by měly být koncem července nainstalované semafory.