Za den tak pracovnice v čokoládovně ve Vyskytné zvládnou vyrobit maximálně tři takové Mikuláše.

„Prvně se musí secvakat forma a zkontrolovat, jestli je čistá. Pak se forma vylije jednou, nechá se ztuhnout, pak podruhé… a nakonec se tam nechá více čokolády, aby se udělalo dno. Pak se nechá opět ztuhnout. Každý kus je originál a váží trošku jinak. Každý Mikuláš se pak i jinak stříká barevně, takže nenajdete dva stejné," řekla Petra Grunzová, kterou práce v čokoládovně moc baví. „Už jsem tady pět let a baví mě to pořád a asi ani nikdy nepřestane. Čokoládu jím stále, ale už ne tolik," usmála se Petra Grunzová.

Ta má spolu s dalšími zaměstnanci v současné době v čokoládovně napilno. „To není ale jenom, když se blíží Vánoce. My máme frmol už od půlky prázdnin zase až do začátku prázdnin. Takže jenom taková lehká pauzička přes prázdniny. Jinak ať to jsou Vánoce, Velikonoce, Mikuláš nebo Valentýn, poptávka klientů po těchto sezonních výrobcích je obrovská," vyjádřil se majitel firmy Kamila Chocolates František Hlava.

Za dvacku i tisíce

Nyní čokoládovna ve Vyskytné vyrábí především mikulášské a vánoční kolekce. „Jsou to výrobky jak pro děti a dospělé, tak i pro opravdové fajnšmejkry. Za dvacet let výroby dokážeme uspokojit zákazníka, který chce dát za výrobek do dvaceti korun, ale také zákazníka, který chce výrobek za dva tisíce korun," spočítal Hlava s tím, že výrobkem za dva tisíce je například velká plechová dárková krabice, která má obsah třeba čtyři kila čokolády, záleží na druhu bonbonů, který se do krabice vloží.

Receptury bonbonů v Kamila Chocolates zůstávají pořád stejné, a to od třicátých let minulého století. „Na tom naše výroba stojí, navázali jsme na tuto tradici," usmál se majitel firmy a dodal, že to neznamená, že nesleduje, z čeho a jak vyrábí čokoládu konkurence. „Tuhle jsem si dělal průzkum v jednom jihlavském supermarketu a zjistil jsem, že se kvalita výrobků u větších výrobců nepatrně zvedla. Co se ale také zvedlo obrovsky spolu s tím, je cena. Oni se cenou přibližují těm nejkvalitnějším výrobkům, ale přitom to zas tak slavné není, to je takový marketingový tah na zákazníky. Složení čokolády mě u některých výrobků jakž takž uspokojilo, ale cenou jsem byl překvapen," popsal návštěvu supermarketu Hlava. Dodal, že některá čokoláda se prodávala i za 45 korun za sto gramů. „Když takové výrobky chrlí obří výrobce, cena může být úplně někde jinde," řekl majitel.

Hodně se teď hovoří také o palmovém tuku. Podle Františka Hlavy se jedná pouze o strašáka současnosti.

Olej jako strašák

„Ono se toho namluví hodně, mohl bych vám uvádět spoustu dalších příkladů. V určitých surovinách, které nakupujeme, je částečně palmový tuk obsažen. Jestliže je částečně, jsme povinni ho tam ze zákona uvést, i když je tam obsažen jen 0,001 procentem. Kdysi byly strašáky na zákazníky éčka, přitom v takovém množství, jak je konzumujeme, zase tak škodlivé nejsou. Je to vše marketing," vyjádřil se majitel, který by si přál, aby stále přibývalo zákazníků, kteří upřednostňují kvalitu.

„Před dvaceti lety to bylo deset procent zákazníků, kteří chtěli hlavně kvalitu, dneska to je třicet procent. Díky tomu existují takové drobné firmy, jako jsme my. Přeji všem, aby měli hodně peněz a kupovali kvalitní výrobky a nebáli se je ochutnat," podotkl František Hlava.