Cyklisté aktuálně mohou jezdit ve všech BUS pruzích kromě toho ve spodní části ulice Okružní, kde vede souběžně cyklostezka. Délka BUS pruhů ve městě je 1 850 metrů, z toho 1600 metrů mohou využívat cyklisté. Rozšíření Hradební ulice, které právě probíhá, nabídne dalších 230 metrů pro autobusy i jízdní kola.

„Po roce 2020 plánujeme ještě jeden BUS pruh na ulici Romana Havelky po její celkové rekonstrukci. I zde počítáme s provozem cyklistů,“ prozradil náměstek primátorky pro dopravu Petr Laštovička (ODS).

Dále je jen v Jihlavě více než 19 kilometrů „čistokrevných“ cyklostezek. Ještě letos bude dokončena ta s označením R08 k továrně Bosch Diesel, pak to bude přes dvaadvacet kilometrů.

Nejvíce vytížené cyklostezky či cyklotrasy jsou na obou březích řeky okolo Vodního ráje, do Pístova a hlavně do Luk nad Jihlavou. Díky sčítačům má radnice přehled, jaký je kde provoz.

Dalších dvacet kilometrů pak mají v Jihlavě nejrůznější cykloopatření jako například cyklopruhy, cyklopiktokoridory nebo cykloobousměry. „Další rozvoj cykloopatření je určitě v plánu,“ ujistil Laštovička, který je sám cyklistou. Před lety prý dojel z Jihlavy na Ještěd za čtrnáct hodin, a to jel na trekovém kole s bagáží, letos uvažoval o účasti ve štafetě na jihlavské čtyřiadvacetihodinovce pro horská kola.

Cyklisté pak mohou využívat i dopravní hřiště, to jihlavské navíc čeká modernizace. Je ideální nejen pro první zkušenosti dětí v jedné stopě. „Na hřiště mohou zavítat i senioři, kteří se potřebují seznámit s novým elektrokolem,“ poradila Veronika Vošická Buráňová z BESIPu. Ve větších městech pak nacházejí uplatnění půjčovny kol. Někde je provozují radnice, jinde je vše podnikatelský záměr. V Jihlavě nechává magistrát tuto iniciativu prozatím na soukromém sektoru.

Cyklisté dělají něco pro své zdraví a ulehčí i dopravě ve městě, na druhou stranu však ne vždy jezdí zrovna předpisově. „Nejčastějším porušením pravidel je z hlediska městské policie jízda po  chodníku a jízda na neosvětleném kole za snížené viditelnosti,“ řekl zástupce ředitele jihlavské městské policie Stanislav Maštera.

Strážníci i proto pořádají preventivní akce pro veřejnost zaměřené na bezpečnost cyklistů. Dvě už letos proběhly v červnu, třetí je již nyní naplánovaná na pátek 13. září ve večerních hodinách v areálu Český mlýn.

V létě každoročně roste nejen počet cyklistů na silnicích, ale i krádeže jejichdopravních prostředků. „Řádné zabezpečení jízdních kol je nejdůležitější prevencí,“ poradil policista Martin Hron. Kola se v noci ztrácí ze sklepů nebo garáží. I tam je proto třeba kolo zamykat.

„Úroveň zabezpečení českých sklepů a garáží je velmi nízká. Lidé proto drahá jízdní kola stále častěji skladují doma,“ potvrdil už loni Ivan Pavlíček z firmy Next, která se specializuje na zabezpečení bytů a domů.

O kolo může ale majitel přijít i během dne, lidé totiž nechávají bez dohledu a často i bez jakéhokoliv zabezpečení své bicykly u koupališť, památek, restaurací či obchodních center. Od ledna do června letos evidovali policisté na Vysočině dvanáct ukradených kol v celkové hodnotě přes 167 tisíc korun. Počet je oproti loňsku více než dvojnásobný.

Do autobusu ne

Smůlu mají ti cyklisté, kteří by se chtěli po Jihlavě svézt autobusem. Třebaže ICOM transport má několik cyklobusů, žádný z nich není v krajském městě Vysočiny a kolo tak lze přepravovat pouze složené v uzavřeném obalu a v zavazadlovém prostoru, pokud to technické a provozní podmínky dovolí. Do autobusu se s ním ale nesmí v žádném případě a podobně hovoří i technický náměstek Dopravního podniku města Jihlavy Jaroslav Šetek. „Cyklisté s jízdními koly do jihlavské MHD nemohou,“ uvedl.