V té mají nyní tři nové přírůstky. Jedním z nich je páková drezína vyrobená za Rakouska Uherska v roce 1903.

„Jedná se vlastně o kolo na kolejích. Jednou na něm jedni blázni dojeli z Kostelce až do Dačic, ale zpátky už ne, je to příliš daleko. Na kole se nesmí couvat. Musí se otočit, protože když se šlape dozadu, často se stane, že jedno kolo vyklouzne 
z kolejnice," pousmál se organizátor Parního léta a zároveň iniciátor expozice Jan Vyhlídal.

Dalším přírůstkem do telčské expozice je motorová osobní drezína z roku 1974, což je v podstatě autíčko, kterým drážní inspekce popojížděla po kolejích, když dělala kontrolní jízdy. Příchozí se mohou nově pokochat i motorovým vozíkem z roku 1968, pomocí něhož se po železničních tratích převážel materiál a různé nářadí.

„Chtěli jsme drezíny zprovoznit, aby se v nich lidé mohli i projet. Bohužel ale zatím nemají technické prohlídky, takže to nepůjde. Ale mohou do nich nakouknout či se do nich posadit," zmínil Vyhlídal.

Kromě těchto nových exponátů si návštěvníci depa na jedné koleji budou moci prohlédnout i historickou lokomotivu a vagony a dozvědět se zajímavosti o historii železnice od jejích počátků až do 60. let, a to především o minulosti trati mezi Slavonicemi a Kostelcem. V expozici nechybí ani dobové fotografie a výkresy.

O Prázdninách v Telči, které začínají dnes a končí 14. srpna, bude Expozice historie železniční dopravy v Telči otevřena od pondělí do pátku, a to od 13 do 
16 hodin, v sobotu a v neděli pak od 9 do 12 hodin 
a odpoledne od 13 do 16 ho᠆din. Depo se nachází vlevo za viaduktem na Novou Říši.

Parní lokomotivu pak budou moci zájemci zastihnout přímo na kolejích na trase mezi Kostelcem a Telčí. Zítra se v rámci akce uskuteční zábavný podvečer v Hodicích, v neděli pak dětské odpoledne v Třešti. Zde příchozí také uvidí simulovanou srážku vlaku 
s člověkem. Jeho vyproštění pak provedou hasiči.

IVANA HOLZBAUEROVÁ