Vadí jim, že opravy a rozšíření dálnice neprošly procesem posuzování dopadu stavby na životní prostředí. „Proti stavebnímu povolení na modernizaci dálnice mezi Měřínem a Velkým Meziříčím jsme podali rozklad," řekl předseda hnutí Miroslav Patrik.

Obdobně chtějí ekologové postupovat i u úseku ve středních Čechách. Kromě neuskutečněného hodnocení ekologických dopadů stavby jim vadí i to, že součástí přípravy modernizace nejstarší české dálnice nebylo územní řízení. „To stavební zákon v případě přístavby vyžaduje a plánované rozšíření povrchu vozovky je takovou přístavbou," míní Patrik. Oba argumenty ale Ministerstvo dopravy odmítá.

Úřední šachy

Otázku nutnosti projednání ekologických dopadů modernizace dálnice řešilo Ministerstvo dopravy podle mluvčího Tomáše Neřolda s Ministerstvem životního prostředí. To se podle něj mělo vyjádřit tak, že posouzení hodnocení vlivu na životní prostředí potřeba není. „Z pohledu Ministerstva dopravy je hlavní to, že se stavba odehrává ve stávajícím půdorysu. Pouze se ve stávajícím tělese dálnice přidává 75 centimetrů vozovky," řekl mluvčí s tím, že podobné je to podle něj i s nutností územního řízení.

V loňském roce začali na dálnici D1 silničáři modernizovat první čtveřici úseků dva z nich leží na Vysočině mezi Lhotkou a Velkou Bíteší a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. K nim by měly letos přibýt další tři mezi Měřínem a Velkým Meziříčím, Ostředkem a Hvězdonicemi a mezi Ostrovačicemi a Kývalkou.