Je to klasický bytový dům v Husově ulici v Jihlavě naproti střední zdravotnické škole. Čas od času sem někdo přijede vrátit nakoupené zboží po předváděcích akcích. Jenže marně, označení firmy Astena Group lidé na bytovém domě nenajdou. A zástupce firmy nemohou dostihnout.

Stejně jako Karel Růžička, který na firmu upozornil. Firma ho zlákala na předváděcí akci, po které si domů přivezl parní vysavač, tlakový hrnec a další nádobí. Za produkty zaplatil necelých 35 tisíc korun. Když chtěl odstoupit od smlouvy, nastal problém.

„Záhlaví smlouvy dávalo důkaz důvěry. Byl uveden název firmy, její sídlo, IČO, e-mail, adresa, telefon i otevírací doba každé úterý od 10 do 13 hodin," uvedl Růžička. Když ovšem doma zboží rozbalil, byl zklamaný. A tak ho chtěl vrátit. Jenže zástupce firmy v krajském městě v uvedené otevírací době nesehnal a ani další pokusy o vrácení zboží, které mu poradil právník, nevyšly.

A tak Karlu Růžičkovi zůstalo zboží, které podle něj neodpovídá tomu, co bylo na akci předváděno. A vrácení peněz je zatím také v nedohlednu. „Po dohodě s právníkem jsem podal na firmu trestní oznámení. Byl porušen článek II. všeobecných obchodních podmínek uvedených na zadní straně smlouvy," dodal Růžička, který bydlí na Vysočině, ale kvůli tomu, že by ho mohli identifikovat sousedé a známí, nechtěl udat přesnou adresu bydliště.

Firma může v tuto chvíli alespoň dostat pokutu za to, že na bytovém domě viditelně neoznačila svoje sídlo. Jednatelem firmy je Josef Grznár. Jihlavský deník se pokoušel s firmou telefonicky spojit. Telefon vyzvání, ale nikdo ho nezvedá. Stejně tak nebyl zástupce k zastižení ani na uvedené adrese v Husově ulici.

Růžička ovšem není jediným, kdo si na firmu Astena Group stěžuje. Na spotřebitelskou poradnu dTestu směřují v poslední době desítky stížností. „Evidujeme stížnosti na firmy Arrochar a Astena Group, v obou případech je jednatelem firmy Josef Grznár. U obou společností si lidé stěžují na to, že si nikdo nevyzvedává odstoupení od smlouvy a vrácené zboží," potvrdil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Po řádném zrušení kupní smlouvy ze strany zákazníků musí firma vrátit do čtrnácti dnů veškeré obdržené peníze. A někdy to není málo. „Ve většině případů jde o desetitisíce korun," poznamenal Lukáš Zelený.

Podle Lukáše Zeleného se firmy opět snaží proniknout mezi lidi s typickými předváděcími akcemi, které se spotřebiteli řešili před několika lety. „Lidé si myslí, že už to vymizelo, ale opak je pravdou. Pořád jde o prodej vysavačů, hrnců, parních čističů, keramických nožů a dalších podobných předmětů," poznamenal Zelený.

Neplaťte hotově

Lidé jsou oslovováni dost často telefonicky s tím, že něco vyhráli a mají si přijít danou věc vyzvednout na určené místo. Když potom přijdou, na místě je připravena předváděcí akce. Na akcích se losuje o výhodné slevy a lidé potom jen těžko odolávají.

Podle Zeleného je velice problematické, když lidé na místě zaplatí v hotovosti. „Šance na to dostat v tomto peníze zpět je velmi malá. Dost často prodejci nekomunikují, mění sídlo a tyto společnosti nemají ani žádný majetek," varuje lidi Zelený.

Pomoci by mohla novela zákona o ochraně spotřebitele. Ta by právě měla zakazovat prodejcům přijímat sedm dní po akci, na které dojde k uzavření kupní smlouvy se zákazníkem, peníze za zboží. Senát ovšem v současné době vrátil zákon do Poslanecké sněmovny. Rozhodnout se má o něm na jednání v dolní komoře začátkem prosince.

Celý příběh Karla Růžičky si můžete přečíst v pondělním vydání Jihlavského deníku.