Počet aut stále roste. Občané poslali na konci loňského roku všem zastupitelům dopis, ale řešení bylo v nedohlednu. Proto jedna z místních obyvatelek Milena Pravlovská informovala média. Deník následně inicioval schůzku přímo v lokalitě, které se zúčastnil náměstek primátorky pro dopravu Petr Laštovička (ODS). Místních obyvatel dorazilo více, zástupce radnice se během téměř dvou hodin postupně věnoval všem dotazům a námitkám.

Hned úvodem byl náměstek upozorněn, že krátce před schůzkou projelo ulicí Svatopluka Čecha rovných devadesát aut za patnáct minut. Odbor dopravy jich přitom na jaře ve stejnou denní dobu napočítal 56. „To číslo už je dnes téměř dvakrát tak velké,“ upozornila Milena Pravlovská.

Řešení situace zná, pomohlo by zavedení jednosměrného provozu a tím i rovnoměrné rozložení dopravy mezi ulicemi. Dokonce předala náměstkovi nákres, jak by se doprava v celé lokalitě dala usměrnit. „Něco jsem si za poslední měsíce už nastudovala, šířka jízdních pruhů neodpovídá dvousměrnému provozu v místních obslužných komunikacích podle normy,“ podotkla.

Toto řešení podle radnice naráží na vyjádření policie, lidé v ulici jsou ale podle dopisu dopravního inspektorátu přesvědčeni, že stanovisko strážců zákona není pro magistrát závazné. „Jednosměrným provozem problém přenášíte jinam,“ oponoval dále Petr Laštovička.

Vedlejší Wolkerova ulice ale podle místních není provozem zatížena vůbec, zatímco Svatopluka Čecha projedou denně tisíce aut. „Čtyřicet procent aut tudy jezdí a vyhýbají se semaforům. Chceme řešit celou čtvrť,“ dodal další místní Petr Švorčík. Jiří Růžička bydlící také v ulici Svatopluka Čecha doplnil, že by magistrátu mělo záležet na místních obyvatelích a nezvýhodňovat ty, co ulicemi v obytných čtvrtích jen projíždějí.

Petr Laštovička přímo na místě uvažoval, jestli by nestálo za zvážení udělat změnu nejprve jen dočasně, na zkoušku. To ale brzy zamítl. „Je potřeba to řešení udělat trvalé a k tomu musím mít nevyvratitelná data, hlukovou studii a výsledky dopravního modelu, jak změna zatíží ostatní ulice,“ řekl a pokračoval: „Vím, co bude následovat. Přijdou lidé z těch ulic, kde je dosud klid, bude jich více než vás a budou na mě křičet, co jsem to udělal.“

Náměstek pak v nadsázce zmínil, že místní jsou už na stav zvyklí. „To tedy nejsme a ani si nehodláme zvykat. Přistěhovala jsem se, abych v rodinném domě byla v klidu. Nevím, proč bych tu měla mít větší kolony než na Praze 1,“ uvedla rázně mladá maminka Tereza Petráňová. Nechce, aby si její děti hrály v pokojíčku plném smogu. Nyní se bojí, že vlivem dopravy má dům, kde bydlí, narušenou statiku.

Navíc se sama před pár týdny ocitla doslova v ohrožení života. „Přecházela jsem s kojencem v náručí vozovku a slyšela jsem, jak se řítí nákladní auto. Řidič ani nezpomalil a v zúženém úseku pokosil železné zábrany. Ty se mu zaklínili mezi kabinou a přívěsem a odřely zaparkovaná auta. Kdybych vedle toho auta ještě stála, srazil by mě,“ vzpomíná na nepříjemnou situaci, po které bylo rozhodnuto o zákazu vjezdu nákladních aut nad 3,5 tuny. Značky ale zatím chybí.

Podle místních by bylo vhodné v ulici také zavést třicítku a řešit parkování. Tomu by ostatně také pomohl jednosměrný provoz. Další problém je blízkost základní školy a školky, rodiče totiž vozí děti až ke škole a dopravní situace je tak každé ráno kritická.

Náměstek závěrem slíbil, že se bude problematice věnovat a Milenu Pravlovskou bude průběžně informovat. „Budu se snažit s tím něco udělat a myslím, že to dokážu,“ řekl a dodal: „Nechci slibovat žádné termíny, ale myslím, že od Nového roku 2020 by to šlo.“