Základem uzlu je podle plánů zcela nová budova městského vlakového nádraží, kterou má na návrh jihlavského magistrátu postavit na své náklady Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), tedy státní firma, spravující železniční infrastrukturu.

Dům bude stát nedaleko dnešní staniční budovy nádraží Jihlava-město. Na jejím místě je pak v návrhu zakreslen kruhový objezd; jeden výjezd povede k autobusovému nádraží, které se má přestěhovat právě k železnici.

„Součástí terminálu je zbudování nové silnice, která odlehčí nyní vytížené Fritzově ulici. Ta teď v podstatě nahrazuje malý městský okruh,“ nastínil architekt Tomáš Rusín. Změnit by se měla také podoba třídy Legionářů a blízkého okolí nádraží.

„Kraj Vysočina, město Jihlava a Správa železniční dopravní cesty se dohodly na podpisu Memoranda o výstavbě centrálního dopravního terminálu, v rámci této akce chystáme modernizaci celé železniční stanice, tedy i kolejiště či zabezpečovacího zařízení,“ informovala mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Podle ní se má terminál v budoucnu napojit také na plánovanou vysokorychlostní trať z Prahy do Brna. „Začátek prací na městské stanici předpokládáme po roce 2020, aktuálně jsme v počáteční fázi přípravy stavby,“ podotkla Šubová.

Celý projekt ale závisí na tom, kdy správci železnic dokončí novou budovu městského vlakového nádraží. Nyní ale dostává přednost oprava jihlavského hlavního nádraží, které leží stranou od centra města. „Na hlavním nádraží chceme příští rok realizovat opravu vodovodu a části splaškové kanalizace,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Na rok 2019 je pak v plánu celková rekonstrukce hlavní stanice. „Projektovou dokumentaci začneme připravovat příští rok. Celkové náklady očekáváme ve výši pětašedesát milionů korun,“ doplnila Šubová.

Oprava nádraží by měla trvat zhruba rok. Po celou dobu bude drážní provoz plně fungovat, cestujících se ale v určité míře dotknou. „Konkrétnější budeme před zahájením prací,“ přiblížila Šubová.

Nádraží v krajském městě nejsou jediná, která se dočkají opravy, SŽDC hodlá v následujících pěti letech rekonstruovat více než pětadvacet stanic na Vysočině.

Z těch větších čeká zásah v roce 2019 nádraží v Křižanově, Ostrově nad Oslavou, Přibyslavi, Světlé nad Sázavou, Třebíči či Velkém Meziříčí. V následujícím roce začnou práce v Okříškách, Skleném nad Oslavou a dalších stanicích.