Větroň Blaník pohání miniaturní tryskový motor, uložený za kabinou pilota na speciálně upravém nosníku.

Odborníci dlouhodobě zkouší motor a mění a upravují jeho chod.

„Motor testujeme snižováním a zvyšováním spotřeby paliva v různých stupních zatížení,“ vysvětlil v hrubých rysech ve čtvrtek reportérovi Deníku vedoucí zkušebny divize letecké techniky První brněnské strojírny ve Velké Bíteši (PBS) Čestmír Havránek. Před více než třemi lety hledali vedoucí výzkumu po celé republice místo s nejlepšími podmínkami pro lety zkušebního stroje.

„V Jihlavě jsme našli nejlepší podmínky. Vojenský prostor k využití do výšek nad osm tisíc metrů. To bylo přesně to, co jsme potřebovali,“ komentoval v začátcích výzkumu ředitel divize letecké techniky PBS Zdeněk Katolický. Jeho plán, že projekt PBS v Jihlavě vydrží několik let, se potvrdil.

Motor pomůže při kontrolách z výšky

Proudový motor TJ 100C váží 19 kilogramů a přijde na milion korun. Výzkumníci počítají, že po pěti letech vývoje by mohl uspokojit věšinu zákazníků. Zájemci už teď zvažují, že proudový motor o nepatrné spotřebě bude pohánět větroně při požárních kontrolách lesů, ropovodů, plynovodů i třeba dopravy na dálnicích. Tam, kde je třeba z výšky kontrolovat obrovské prostory. Podle Čestmíra Havránka se vývoj motoru blíží k certifikaci na větroně.