Slangové označení získaly díky svému speciálnímu systému hašení, kdy oxid uhličitý přechází do pevné fáze a začíná připomínat sněhové vločky. Vozy jsou určeny speciálně k zásahům na elektrických zařízeních pod napětím, hořlavých kapalin a plynů.

„Když je vypuštěn plyn, místo požáru je ochlazeno do té míry, že jako by zmrzne, odtud přezdívka Sněhurka," vysvětlil Radim Hošek z tiskového oddělení krajského úřadu.

Tito pomocníci hasičů se kromě poetického názvu vyznačují i CNG pohonem, tedy ekologickým provozem na stlačený zemní plyn. Ten sníží provozní náklady o více než padesát procent. Nádrž pojme čtyřiatřicet kilogramů zemního plynu, dojezd je přibližně tři sta padesát kilometrů. Sněhurky jsou vybaveny i záložní benzinovou nádrží.

Nákup vozidel finančně významně podpořila firma E.ON v návaznosti na program Vysočina šetří energii polovinu celkově šestimilionové investice dodal hasičský záchranný sbor, druhou doplatila společnost E.ON. Michael Fehn, předseda představenstva E.ON, zdůraznil užitečnost sněhurky pro kraj například i v kontextu tradičního Světového poháru v biatlonu v Novém městě na Moravě.

„Tuto akci obklopuje mnoho elektrozařízení a kabelů včetně mediální techniky, jsem proto nesmírně rád, že sněhurka přispěje k bezpečnému průběhu také této akce."

Čerpací stanice pro tyto vozy jsou v kraji hned dvě, jedna v Humpolci, druhá ve Žďáru na Sázavou. Jeden podobný vůz vlastní i hasičský sbor v Jihomoravském kraji, postrádá však CNG pohon.

„Vysočina je o krok napřed i před Jihomoravským krajem, kde sice sněhurku mají taky, ale jenom jednu. Doposud jsme si ji museli od kolegů vždy půjčovat."

Jedna sněhurka bude nyní k dispozici v Jihlavě, druhá v Havlíčkově Brodě.

Petr Beneš, krajský ředitel hasičského záchranného sboru, ocenil především zvýšení akceschopnosti, které nákup nových vozidel přinese.

„Dnes zasahujeme u případů, o kterých se nám, v době kdy já jsem nastupoval k hasičům, ani nesnilo. Setkáváme se s mnoha typy událostí, od sesuvů půdy k povodním až ke stavění provizorních obydlí pro uprchlíky. Zásahů neustále přibývá, čemuž musíme přizpůsobovat i techniku," upozornil Beneš. Sněhurky nejsou vozidla určená pro každodenní provoz, nicméně umožňují hasičům zasahovat efektivněji i ve specifických situacích.

Neustále rostoucí nároky na všestrannost hasičů si uvědomuje i hejtman kraje Jiří Běhounek.

„Chtěl bych hlavně zdůraznit, že největší poděkování patří samotným hasičům, pro jejich dřinu je třeba vytvořit kvalitní zázemí včetně vozového parku," podotkl.

Zakázku na výrobu jedinečných vozidel získala firma THT Polička. Její ředitel Stanislav Červený přiznává, že to byla velká výzva. „Bylo nutné promyslet výrobu od základů, včetně daných pravidel a předpisů. Při výrobě jsme se také ocitli v nové roli a zkoušeli nové postupy," komentoval vývoj.

Hasičský sbor vozy vzápětí po předání vyzkoušel při cvičném požáru obnovené trafostanice na sídlišti Březinky.

Terezie Horváthová