close info Zdroj: Magistrát města Jihlavy zoom_in Vizualizace Horácké arény.
1. Horácká multifunkční aréna
Otázka budoucnosti Horácké multifunkční arény bezesporu hýbe Jihlavou. Část lidí říká pokračovat, druhá část chce vše zastavit a najít jiné řešení. Jen málo Jihlavanů nemá žádný názor. Jedná se totiž o bezmála miliardu, kterou bude muset dříve či později najít radnice v městské kase.
Jihlava má přislíbených pět set milionů z hejtmanství a tři sta milionů od státu. Zajistit takové spolufinancování se už nemusí nikdy zopakovat. Manažer výstavby arény a jihlavský radní David Beke přitom informoval, že případná oprava Horáckého zimního stadionu bude stát také velké peníze a výsledek je nejistý. Proto se od této možnosti už upustilo.
Primátor Petr Ryška však ujistil, že v tomto roce bude případná výstavba arény financovaná z peněz od kraje, státu a z úvěru. „Horácká multifunkční aréna, pokud ji budeme stavět, výrazně zasáhne do rozpočtu města. Ale určitě ne v roce 2023. Pokud ano, tak jen pěti až deseti procenty,“ odhadl.
Fotogalerie: Horácká multifunkční aréna
close info Zdroj: Deník/Martin Singr zoom_in Jihovýchodní obchvat Jihlavy propojí v první etapě silnice na Znojmo a na Třebíč. Dělníci začali pracovat na obou koncích části obchvatu nazývané Jih zároveň.
2. Jihovýchodní obchvat Jihlavy
Po řadě peripetií začne okolo horácké metropole konečně růst Jihovýchodní obchvat, první bude takzvaná část JIH. Zakázku za 575 milionů bude dělat konsorcium firem MI Roads, IMOS Brno a B E S. „Jsme připraveni a s podobnými stavbami máme zkušenosti. Bude tu jeden větší most, ale to není problém,“ řekl při zahájení stavby Jiří Salava, který má vše za konsorcium tří firem na starosti.
Jižní část jihovýchodního obchvatu Jihlavy měří dva a půl kilometru. Začne v lokalitě V Ráji, tedy na křižovatce Znojemské ulice a silnice I/38. Končit bude v místě, kde řidiči jedoucí z Jihlavy na Třebíč odbočují směrem na Puklice. Na začátku i na konci této části budou kruhové objezdy, které mají vzniknout ještě příští rok. S tím budou souviset uzavírky. „Silnice na Třebíč i Znojemská ulice budou kompletně uzavřené, na silnici I/38 budou semafory,“ sdělil Salava.
Fotogalerie: Obchvat Jihlavy staví dělníci, začali na dvou místech
close info Zdroj: Deník/Jan Jelínek zoom_in Ilustrační foto
3. Obnova vodovodů a kanalizací
Na dvou velkých projektech související s vodou, kterými jsou vodojem Bukovno a přivaděč vody ze Švihova, pracuje jihlavská radnice. Dále pak do obnovy vodohospodářské infrastruktury, které je ve velmi špatném stavu, půjde letos více peněz než v předchozích letech. „Na obnovu vodovodů a kanalizací je připraveno 125 milionů korun,“ informoval mluvčí magistrátu Radovan Daněk.
Na stavu trubek pod zemí se výrazně podepsaly letité soudní spory Jihlavy a Svazu vodovodů a kanalizací Jihlavsko. Po jejich ukončení musí Služby města Jihlavy řešit řadu nečekaných havárií, postupně ale pracuje na opravách těch nejhorších úseků. „Máme od Služeb města Jihlavy seznam asi dvaceti ulic, které jsou nejproblematičtější, na těch se začalo dělat,“ potvrdil primátor. Ulice v centru musí na revitalizaci počkat, ta totiž bude spojená s opravami kanalizace.
close info Zdroj: Stanislav Tomášek zoom_in Ilustrační foto.
4. Opravy silnic
Velké peníze si žádá také dopravní situace v Jihlavě, která prochází menší revolucí. Na obnovu všeho, co s dopravou souvisí, je v rozpočtu vyčleněných šedesát milionů. Konkrétně se mohou Jihlavané těšit na opravy Hybrálecké ulice, Lidické kolonie, ulice Kapitána Jaroše, U Hlavního nádraží nebo mostu přes řeku Jihlávku na Sasově.
Vedle toho bude město pracovat na nové parkovací koncepci, změny má v plánu komunikovat s veřejností, aby se vyhnula kritice podobné té při změnách v Tolstého ulici. Komunikační kampaně, kam patří i ta propagující parkovací koncepci, město příští rok vyjdou na milion.
close info Zdroj: Deník/Martin Singr zoom_in Interiér kostela svatého Ignáce z Loyoly.
5. Opravy kostela svatého Ignáce z Loyoly
Na desítky milionů vyjdou také opravy jihlavského kostela svatého Ignáce z Loyoly, které začaly loni a skončí letos na podzim. „Tato etapa je pro záchranu stavby, věnuje se fasádě a střeše. Pak bude v druhé etapě potřeba věnovat se vnitřní výzdobě, aby kostel opravdu byl duchovním a kulturním centrem města,“ řekl jihlavský farář Marian Jiří Husek.
Zatímco druhá etapa vyjde na čtyřicet milionů korun, ta první je o deset milionů levnější. Farář oceňuje, že se podařilo sehnat dotaci z Norských fondů, přesto ale bude potřeba vstřícnost a pomoc od města a hejtmanství. Dále bude nutné doplatit zhruba čtyři miliony korun z farní kasy.