„Úsekové měření provozujeme v Krátké Vsi, kde byl velký problém s porušováním rychlosti. Situace se po instalaci zařízení, které jsme si sami koupili, výrazně zklidnila. Všechny pokuty jsou naše. Nikomu žádná procenta neodvádíme,“ konstatoval pro Deník starosta města Jan Tecl.

Právě problém s odváděním procent z vybraných pokut soukromé firmě měli v Chotěboři. V současné době sice zařízení vlastní město a vše je v jeho režii, ale před pěti lety tomu bylo jinak. Z pokut odvádělo město firmě pětačtyřicet procent, a to je podle policie i Nejvyššího soudu protizákonné.

Starosta Chotěboře Tomáš Škaryd i vedoucí odboru dopravy Pavel Málek tak vše budou muset zřejmě vysvětlovat před soudem, kde jim za přečin porušování povinností při správě cizího majetku z nedbalosti hrozí až tři roky vězení.

Nebezpečné místo

Havlíčkův Brod po dobré zkušenosti s radary v Krátké Vsi uvažuje o umístění radarů na silnici I/38 u Svatého Kříže, kde nedávno došlo k tragické nehodě.„To místo je opravdu nebezpečné a musíme se pokusit s tím něco udělat. Řešením je buď stacionární radar či represivnější úsekové měření. Jednáme o tom s policií,“ podotkl starosta Brodu Tecl.

O vybírání pokut za překročení rychlosti v obci uvažují i v Pelhřimově. V současné době testují rychlost na dvou místech. „Jde o ulici Nádražní a místní část Starý Pelhřimov. Asi měsíc tam máme stacionární radary, které pouze měří rychlost, abychom zjistili o jak velký problém jde,“ uvedl starosta Pelhřimova Ladislav Med.

Tak vypadal nově položený asfalt na průtahu Kasárnami v roce 2010.
Kasárnami často prosviští i stovkou. Rychlost překročilo až sto aut denně

O radarech uvažovali i v Jakubově na Třebíčsku. „Je to poměrně drahá záležitost, takže o tom teprve jednáme s Moravskými Budějovicemi,“ nadhodil starosta obce Miroslav Kabelka. U obce už funguje zpomalovací semafor, který se podle starosty osvědčil.

Jasněji mají v Novém Městě na Moravě. Tam už vybrali firmu, která jim zařízení na úsekové měření dodá. „Smlouva je postavena na pronájmu. Každý měsíc bychom měli za provoz a údržbu platit pětatřicet tisíc korun,“ konstatoval starosta Michal Šmarda.

Radary úsekového měření budou od čtvrtého čtvrtletí měřit a pokutovat rychlost v ulici Brněnská a Rokytně. „Pokud se to osvědčí, budou radary i v Pohledci,“ dodal Šmarda.

Pronájem tunelu

Na Jihlavsku mají úsekové měření rychlosti v Jihlavském tunelu, kde je stanovena maximální rychlost 60 km/h. A na výpadovce směrem na Pelhřimov u části města Hosov, kde je sedmdesátka. „Systém je nastaven tak, že zaznamená každý přestupek. Policie ho předá k řešení příslušnému správnímu orgánu, kterým je odbor dopravy na jihlavském magistrátu,“ popsal mluvčí jihlavského magistrátu Radovan Daněk.

Systém úsekového měření je ve vlastnictví magistrátu, nikoli ale silnice. „Proto je na tunel uzavírána na každý kalendářní rok s ŘSD nájemní smlouva o pronájmu tunelu. Součástí smlouvy je i dodávka elektrické energie. U Hosova je silnice Kraje Vysočina, proto je uzavřená podobná smlouva s krajem na to, že stožáry, na nichž je systém úsekového měření umístěn, mohou být na pozemku kraje,“ dodal Daněk.