„Ve městě se můžete svézt v moderních hydraulických výtazích se všemi bezpečnostními prvky, ale také ve třicetiletých kabinách, které už podle evropských norem dávno patří do šrotu,“ popsal Jiří Rod, vedoucí servisu výtahů společnosti Elsa.

„Ani ty nejstarší výtahy rozhodně nespadnou, jsou každé tři měsíce kontrolovány, ale hrozí v nich zvýšené nebezpečí úrazu,“ popsal.

Za nebezpečné považuje veškeré výtahy bez kabinových dveří, kterých je v Jihlavě většina. „Šachetní dveře starých výtahů v paneláku je snadné odblokovat a pak hrozí pád do šachty,“ varoval.

„Na rozdíl od západních sousedů jsou naše staré výtahy z hořlavých materiálů, což také zvyšuje riziko,“ dodal. Lidé by podle něj měli do výtahů investovat, dokud se to vyplatí, po novém roce totiž stoupne daň i v tomto odvětví.

Oprava stejně drahá jako koupě

Generální oprava výtahu v panelovém domě vyjde v závislosti na počtu podlaží na 600 až 900 tisíc korun.

„Majitel se musí rozhodnout, zda se mu vyplatí rekonstrukce, nebo nový výtah. Částka je ve finále velice podobná,“ přiblížil Jan Havel, ředitel společnosti Elsa. V případě rekonstrukce celého domu lze využít dotační program Panel a na výtahu něco ušetřit. „Rozhodně je lepší do výtahu investovat, než čekat, až si to vynutí nějaký úraz,“ potvrdil Havel.

V místě, kde už nové výtahy fungují, se nešetří chválou. „Nový výtah je mnohem hezčí a hlavně tišší, skoro o něm nevíme,“ pochválila si obyvatelka jednoho z rekonstruovaných domů. „Navíc se teď nemusím bát o dítě, díky druhým dveřím zmizela nebezpečná díra, do které se mohlo skřípnout,“ dodala.

Její slova potvrdil i Jiří Rod. „Nové kabiny jsou větší, tišší a mají veškeré bezpečnostní prvky. Nemohou spadnout, shořet ani nikoho skřípnout,“ ujistil.
V České republice je v provozu asi 120 tisíc výtahů. Z toho 70 tisíc je v provozu dvacet a více let, svým stavem neodpovídají evropským normám.