Zjednodušeně půjde o technologie, které nejdříve zmapují dopravní situaci, spočítají auta v ulicích, data následně vyhodnotí a podle nich upraví třeba chod semaforů nebo jiné dopravní značení. „Informace o dopravě ve městě se také budou předávat veřejnosti, dopravnímu podniku, integrovaným záchranným složkám, kraji nebo státu,“ uvedl mluvčí radnice Radovan Daněk. „To zlepší dopravní propustnost města. Řidiči i cestující tím ušetří spoustu času,“ pokračoval mluvčí.

Celý systém vyjde na čtyřiatřicet milionů korun a bude vlastně jen pokračováním v zavádění takzvaných chytrých technologií v jihlavské dopravě. Do konce jara by měl být hotový projekt na dispečink, v druhé polovině letošního roku chce vedení města vybrat dodavatele a příští rok vše realizovat.

Křižovatka Průmyslové a Heroltické ulice na kraji Jihlavy je podle Portálu nehod nejvíce nebezpečná na Vysočině.
Nejvíce nebezpečná křižovatka je na okraji Jihlavy. Řidiči v ní často chybují

Co se změní už letos je online spojení pro všechny semafory ve městě. Díky tomu bude možné je aktivně řídit. V současné době v Jihlavě funguje preference vozů MHD na semaforech, kdy jsou autobusy a trolejbusy v kolonách preferovány před osobními auty.

Vylepšení se dočkají semafory u hypermarketu Tesco, ty brzy dostanou nová LED svítidla. Úspora elektrické energie bude drobná, zásadnější má být větší spolehlivost provozu. „Pokud totiž ,praskne´ některá z důležitých žárovek, celý semafor se sám vypne a přivolá si opravu,“ vysvětlil Daněk.

Čištění ulic v Jihlavě, ilustrační foto
Velký jarní úklid a odtahy aut v Jihlavě: za špatné zaparkování řidiči zaplatí

Modernizace vyjde na osm set tisíc korun a prodlouží životnost semaforů o pět let. Následně plánuje město vyměnit žárovky také na dalších starších křižovatkách, hotovo bude příští rok.