Plán udržitelné městské mobility by měl být úsporný a zelený. Tým projektu Jihlava [ne]jede výrazně posunul koncepci, která se tvoří už řadu let, do závěrečné fáze. „Na návrhu opatření pracovali specialisté na územní plánování, dopravu a investice jihlavského magistrátu,“ potvrdil náměstek primátorky Petr Laštovička (ODS) s tím, že v potaz byly brány podněty odborníků i veřejnosti.

Jihlavský magistrát se v plánu zaměřil na parkování. Smyslem je nabídnout parkovací kapacity na místech, které nezahltí město, ale zároveň zajistí dobrou dostupnost cílů. Jihlava přitom rozlišuje vozy turistů, pracujících a rezidentů. „Jejich nároky na parkování jsou diametrálně odlišné,“ vysvětlil Zdeněk Dvořák, který na tvorbě participoval za Odbor rozvoje města. Jedno parkovací místo by klidně mohlo sloužit před den pracujícímu člověku a v noci rezidentovi, turisté pak parkují po městě vždy jen krátkodobě.

Z centra by se také měla dostat nákladní auta. S tím souvisí výstavba jihovýchodního obchvatu města, která bude v režii Kraje Vysočina. Hejtmanství pak chce převést vlastnictví některých komunikací ve městě na Jihlavu, s čímž ale radnice nesouhlasí. Nechce zejména mostní konstrukce. „Nemůžeme přistoupit na podmínky, které byly domluveny někým u kafe, když to řeknu expresivně,“ prohlásil Laštovička. Prozradil, že už začalo probíhat seriózní jednání s krajským radním za dopravu Janem Hylišem (ČSSD).

Do města by se naopak měla ve větší míře dostat jízdní kola, cyklistika v Jihlavě by dle tvůrců koncepce neměla být „aktivita na sobotu“. „Nikdo by neměl být omezován ve prospěch druhého,“ podotkl Petr Piáček (KDU-ČSL), který se na projektu rovněž podílel. „Vezměte si, kolik místa zabere auto, kde je jeden cestující, kolik cyklista a kolik MHD. Matematicky není možné, aby všichni jezdili autem,“ dodal.

Dotaz z publika i proto směřoval na možné dokončení cyklostezky z Březinek. „Vybudování cyklostezky by znamenalo vykácení všech stromů, které nyní chrání před rušnou Brněnskou ulicí,“ vysvětlila Katarína Ruschková z Odboru životního prostředí. Zhruba pět let se jezdí po kořenech, ale v lokalitě se prý chystají významné změny, který by mohly umožnit dobudování cyklostezky.

Ke slovu se dostal i Karel Trojan z Odboru dopravy jihlavského magistrátu. Považuje za nejdůležitější zavedení elektrické trakce na Bedřichov. To by mělo být realitou za dva až tři roky. „Zřejmě dojde k rozšíření, nyní ale máme nedostatek řidičů,“ odpověděl pak na dotaz veřejnosti, zda budou expresní linky podobné těm jezdícím do Hruškových Dvorů také do Červeného Kříže.

V koncepci je celkem sedmnáct návrhových oblastí, které zahrnují dvaadevadesát opatření. Investiční náklady byly vyčísleny na 3 389 milionů, město pak doprava vyjde na na více než třetinu z této částky.