V místní části Pávov na kraji Jihlavy bydlí Vladislava Pečtová ani ne rok. Dům si s rodinou vybírala podle dopravní dostupnosti, nemůže totiž řídit auto. „Zjišťovala jsem tehdy, před koupí nemovitosti, jak to do Nového Pávova a z něj jezdí do města. Dostupnost MHD se zdála ideální,“ vzpomněla s tím, že následně byla v tomto směru velmi spokojená.

Po změnách jízdního řádu jsou pro ní a dvě děti ve věku dvanáct a šest let problém odpolední spoje. „Některé z nich mají mezi sebou až čtyřicet minut proluku. Jedná se zrovna o spoje, které využíváme cestou ze školy, z práce a z kroužků. Chybí nám spoj ve 14 a v 16 hodin - časově blízké spoje končí buď už u Kauflandu nebo u Bosche,“ popsala cestující. „Další problém nám způsobilo zrušení spoje v 19:12 z ulice 5. května do Nového Pávova, kterým starší dcera jezdila domů z kroužku. Nyní jezdí G v 19:43, což je dost pozdě,“ dodala.

Od prvního února platí v jihlavské MHD nové jízdní řády. Cestující si na změny zvykli rychle, někteří ale dlouze studovali, jak nyní autobusy a trolejbusy vlastně jezdí.
Kdy pojede: revoluce v MHD, nové jízdní řády čtou Jihlavané z cedulí i aplikace

Uvítala by tak, kdyby trolejbusy na lince G jezdily ve dvě a ve čtyři hodiny až na Pávov a ten vyjíždějící v 19:04 měl odjezd o deset minut později. Aby její žádost měla váhu, dává dohromady námitky a požadavky lidí jezdících stejným směrem. Na facebooku založila skupinu Nové jízdní řády MHD Jihlava, kde chce sdílet zkušenosti se změnami konkrétně, věcně a bez emocí.

Není jediná, kdo se angažuje. Osadní výbor v Pávově svolal na neděli veřejnou schůzi. Od dvou hodin odpoledne lidé ve Starém Pávově řešili změnu jízdního řádu. Občané měli dorazit s konkrétními časovými požadavky na chybějící nebo přeplněné spoje MHD. Usnesení ze schůze pak půjde na adresu magistrátu.

Parkovacích ploch je v centru Jihlavy poměrně hodně. Někde se platí, někde to stále jde zadarmo.
Nová parkovací koncepce: Revoluce v centru Jihlavy se chystá na prvního května

V Antonínově Dole, který s Pávovem sousedí, pak vzniká petice nespokojených cestujících. Podobné je to v další místní části tím směrem, v Červeném Kříži. Stížnosti cestujících se budou podle všeho řešit na zasedání jihlavského zastupitelstva v půlce února.

Na změnách se chtějí domluvit

Šéf jihlavského dopravního podniku Radim Rovner o aktivitě místních částí ví, je s nimi v kontaktu. „Já jsem telefonoval všem předsedům osadních výborů a jsme domluvení, že mi dají konkrétní požadavky na posun a případně i posílení spojů,“ sdělil Deníku v pátek 10. února odpoledne. „Na základě toho, jaký bude rozsah, se domluví termín realizace změny,“ dodal.

Martin Singr.
Změny jízdních řádů? Hlavu vzhůru

Jízdní řády by mohl dopravní podnik upravit i dříve než za dva měsíce, jak plánuje. Na druhou stranu je potřeba dát lidem čas, aby si zvykli na nové linky. „Snažíme se na každý mail odpovědět, vysvětlovat, že nově existuje jiné spojení,“ vysvětlil Rovner s tím, že na drtivou většina mailů s podněty a připomínkami stihl odpovědět. Ty další vyřídí brzy.

Na sociálních sítích se objevila také kritika ohledně e-mailové adresy info@dpmj.cz, kam mají lidé posílat reakce na nové jízdní řády. Prý nefunguje. „Dělal jsem testy z externích adres a e-maily nám chodí. Hledal jsem, co by mohlo být špatně. Ještě to nechám prověřit, ale zdá se, že všechno funguje,“ uzavřel šéf dopravního podniku.