Brněnský most mají leckde, v Jihlavě jim však jedna stavba tohoto jména nestačila. Přízvisko Brněnský mají hned dva jihlavské mosty. Svůj název získaly podle toho, že se nachází ve směru na jihomoravskou metropoli Brno. Jsou umístěny jenom kousek od sebe východně od historického centra metropole Vysočiny v blízkosti zoo, oblíbeného turistického lákadla.

Brněnské mosty se těší mnohem menší proslulosti než třeba další jihlavské stavby tohoto druhu, jako je Pražský most či nově opravený most U Jánů. Zřejmě z tohoto důvodu lze o nich dohledat jen velmi kusé informace.

Starší most se klene přes říčku Jihlávku ve směru původní výpadovky na Brno. Základní stavbu tvoří jediný oblouk a je postavena z kamene. „Původní most je spojován s budováním císařské silnice a pochází pravděpodobně z osmdesátých let 18. století," zjistil historik Petr Dvořák z jihlavského okresního archivu. K další úpravě došlo zřejmě kolem roku 1928.

Jméno stavitele starého Brněnského mostu se ztratilo kdesi v propadlišti dějin. Vyžadovalo by to týdny, možná měsíce procházení historických dokumentů, aby neznámý stavitel vystoupil ze své anonymity.

Starší most díky omezenému provozu aut vybízí k procházkám. Pokud se po něm vydáme, cesta nás navede přímo k hlavnímu vchodu zoo nebo do malebné zeleně lesoparku Heulos, kde si můžeme odpočinout od ruchu města.

Naopak na mladším Brněnském mostě vládne čilý dopravní ruch. Právě tento most je nyní součástí významného dopravního tahu směrem na Brno. Jeho stavba byla dokončena v roce 1956. Na rozdíl od svého staršího jmenovce je nový Brněnský most z kamene jen z části, zbytek tvoří železobeton.

Za svoji podobu vděčí stejně jako most Znojemský stavebnímu inženýrovi Ondřeji Hurychovi. Schopný stavitel původem z Telče je považován za průkopníka použití předpjatého betonu v mostním stavitelství. Právě na novém Brněnském a Znojemském mostě poprvé novou metodu vyzkoušel.

Po novém Brněnském mostě denně projíždí stovky aut, autobusů a trolejbusů.

BLANKA FIŠAROVÁ