Hlavní změny najdou cestující uvnitř trolejbusu. „Jsou tu nerezová madla nebo koženkové sedačky, které se budou daleko lépe udržovat. Tím, že je baterie na střeše, může být na zádi klasických pět sedadel,“ vyjmenoval šéf jihlavského dopravního podniku Radim Rovner s tím, že modernější systém bude v budoucnosti schopný odbavit cestující pomocí platební karty.

Novinkou jsou také dvoubarevná tabla. Barevně se liší písmeno linky a název konečné a průběžných zastávek. „Je to kvůli lepší čitelnosti a lepší orientaci mezi autobusovými a trolejbusovými linkami,“ vysvětlil šéf dopravního podniku. Standardem v jihlavské městské hromadné dopravě už pět let naopak je celovozová klimatizace, WiFi připojení nebo elektrické zásuvky.

Zvenku se přitom nový vůz liší od ostatních parciálních trolejbusů, tedy těch s hybridním pohonem, jen v detailech. Ani baterie na střeše nejsou vidět. „Jediným rozdílem zvenku je, že jsme ovládání dveří přemístili z dveřních křídel na bok karoserie tak, jak to má většina vozů v dopravním podniku,“ uvedl Rovner.

S vybudováním více než pět kilometrů dlouhé trati městu pomohly fondy EU.
VIDEO: Výhoda pro cestující i ekologii. Trolejbusy v Jihlavě jezdí po nové trati

Nový trolejbus SOR TNS 12 bude jezdit zejména na linkách B a G, a také na nově připravované lince do Purmerendské ulice. Bude vozit cestující také na některých vložených spojích o víkendech, kdy nejezdí tolik trolejbusů. Rozpoznatelný bude podle dvoubarevného displeje.

Jedná se o první ze šesti vozů, které měl jihlavský dopravní podnik dostat už loni v červnu. Termín se ale několikrát posunul. „Dodavatelé odřekli objednané komponenty doslova týdny či dny před jejich avizovanými termíny dodání a nově nabídnuté termíny za až šedesát týdnů byly neakceptovatelné,“ uvedl letos v březnu pro Deník Libor Hinčica u firmy Cegelec, která se zabývá kompletací elektrických zařízení do trolejbusů.

• Dopravní podnik města Jihlavy měl v červnu 2022 dostat šest nových parciálních trolejbusů.

• Z důvodu koronaviru a války na Ukrajině se vyskytly problémy s dodáním elektro výzbroje.

• Termín dodání se několikrát posunul, první nakonec přijel do Jihlavy až na začátku letošního října.

Dodavatelem vozů mělo být sdružení firem Tram for envi a Bogdan Motors. „Realizaci projektu postihla epidemie koronaviru, která způsobila značné výpadky v dodávkách komponentů potřebných pro výrobu vozidel. Nad to přišel problém s dodávkou některých komponentů způsobený válkou na Ukrajině. Tyto skutečnosti jsme ve chvíli přípravy nabídky v lednu 2020 nemohli předvídat,“ vyjádřil se za dodavatele už dříve Matěj Němeček. Jak připomněl, nedostatek součástek poznamenal také automobilový průmysl.

Z šesti objednaných vozů potřeboval Dopravní podnik města Jihlavy nutně tři, aby zajistil provoz do průmyslové zóny Pávov a do Bedřichova. První z nich nyní má, další dva se mají do Jihlavy dostat po 16. říjnu. „Máme za sebou zkušební provoz bez cestujících v Hradci Králové, tam dva vozy nejely dohromady deset tisíc kilometrů. V Jihlavě to musí být do konce roku dvacet tisíc kilometrů na celkem čtyřech vozech,“ řekl Rovner.

Video: nový parciální trolejbus v Jihlavě.

Zdroj: Deník/Martin Singr

Naftové autobusy tak mohou již brzy začít odpočívat v garážích. Ke slovu přijdou maximálně při výlukách, možná ale ani v takovém případě ne. Jak Radim Rovner připomněl, nyní po Jihlavě jezdí parciální trolejbusy i na trasách, kde jsou výluky elektrického vedení. Díky zabudovaným bateriím pro ně není pár set metrů bez „drátů“ vůbec žádný problém. Stroje zvládnou ujet až dvanáct kilometrů bez elektrické energie.

A co stáří vozového parku, až se do Jihlavy dostane všech šest nových trolejbusů? „Průměrný věk bude u trolejbusů okolo osmi let, u autobusů kolem deseti. Budeme mít devětatřicet trolejbusů, z toho bude třináct parciálních,“ uzavřel Rovner.