Doprava je v posledních dnech tématem číslo jedna mezi řidiči v krajském městě Vysočiny. Ti si stěžují, že se například směrem na výpadovky na Pelhřimov i na Velké Meziříčí tvoří velké kolony. A to i v časech, které se nedají označovat za špičku.

„Minulý týden jsem jel po páté hodině odpoledne z centra přes Žižkovu ulici a kolony byly až k benzinové stanici Tank Ono. Nechápu to, prý za to ale může nový systém telematiky, která má upřednostňovat městskou hromadnou dopravu na světelných křižovatkách," uvedl řidič Karel Poledna, který Jihlavou pravidelně projíždí a v kritice dopravní situace není jediný.

Podle vedoucího dopravního odboru jihlavského magistrátu Jána Tinky za to dopravní telematika pro preferenci městské hromadné dopravy nemůže. „Když přijíždí trolejbus nebo autobus ke křižovatce, tak se zelená v daném směru podrží pouze o několik vteřin. Navíc, pokud autobus jede na čas, tak mu přednost nedá," vysvětlil Tinka.

Podle Tinky se krajské město snaží dopravu usměrňovat s pomocí nejmodernější techniky, ale v souvislosti s nárůstem dopravy je to složité. „Aut ve městech obecně přibývá, zkuste například v pátek v odpoledních hodinách projíždět třeba Prahou," připomněl Tinka situaci v hlavním městě při zmínce o situaci na křižovatce u jihlavského City Parku. Ta bývá právě v pátek odpoledne také kamenem úrazu a cesta z dolního náměstí do City Parku autem je mnohdy zkouškou nervů.

Pro MHD plus

Vedoucí dopravního odboru Tinka poznamenal, že firma, která má telematiku ve městě na starosti, situaci monitoruje. „Firma data sleduje a vše se ladí tak, aby byl průjezd městem co nejplynulejší," dodal.

A jak jsou spokojeni ti, kterým má telematika pomáhat nejvíce? Dopravně-technický náměstek jihlavského dopravního podniku Jaroslav Šetek řekl, že na nějaké velké hodnocení je ještě brzy. „Z prvotních zkušeností se však dá říci, že nám systém přináší minuty k dobru," reagoval na úpravu křižovatek Šetek.

Systém komunikace mezi semafory a trolejbusy či městskými autobusy není prý nijak složitý. Řidiči kvůli tomu nemusí ve vozech nic nastavovat. „Systém komunikuje prostřednictvím GPS signálu, to vše nezávisle na úkonech řidiče," poznamenal závěrem Šetek.