Už sedmnáct let hlídají řidiče semafory u autobusového nádraží. Jejích instalace na rohu Fritzovy a Jiráskovy ulice tehdy dokázala výrazně snížit počet přestupků. „Je to vynikající prevence,“ zhodnotil v roce 2007 novinku Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. Za první dva týdny po instalování kamery v říjnu 2006 se podle něj na křižovatce stalo 57 přestupků, za říjen o rok později už jenom sedm.

S postupem let si ale řidiči přestali dávat pozor. Dle údajů jihlavské městské policie letos od začátku roku do konce září projelo místem na červenou 1342 aut, o rok dříve to za stejné období bylo jen o jedenáct aut více. Jde o nebezpečné hazardování, křižovatka je totiž vedle autobusového nádraží a autobusů s cestujícími tudy projíždí spousta.

Co se dále dočtete?
Kde v budoucnu ohlídá ukázněnost řidičů nový radar?
Přestupky hlídají také kamery. Kde si dát pozor?

Přeci jen méně řidičů pak jezdí na červenou na rušné křižovatce u Cityparku, ke které se prakticky ze všech směrů přijíždí z kopce. Tam ale letos počet přestupků vzrostl o víc než polovinu. „Loni jich bylo za první tři čtvrtiny roku 605, letos už 992," informoval Deník Stanislav Maštera, zástupce ředitele Městské policie Jihlava.

Albert Na Slunci umožňuje zákazníkům zaparkovat auto až na dvě hodiny zdarma. Někteří tuto plochu berou jako odstavné parkoviště.
Řidiči v Jihlavě se snaží vyzrát na modré zóny. Parkují i proti předpisům

Kamery hlídají také rychlost řidičů, a to v Jihlavském tunelu a na Hosovském kopci. V tunelu sice počet přestupků za prvních devět měsíců roku oproti loňsku vrostl z 4189 na 4423, pořád jde ale o relativně dobré číslo. Třeba za celý rok 2020 tam totiž rychlost překročilo 16 246 aut.

Od začátku roku 2021 pak funguje měření také na pelhřimovské výpadovce, tam se letos řidiči ukáznili. Loni jich za prvních devět měsíců bylo 3354, letos jen 1858. „Už jen samotnou instalací radaru došlo v místě ke snížení rychlosti většiny vozidel díky psychologickému efektu,“ uvedl po spuštění měření tehdejší radní pro oblast dopravy Jaroslav Vymazal.

Měřit se příští rok začne také v Heleníně, kde je omezení na 70 kilometrů v hodině, ale málokdo ho dodržuje. Směrem z Jihlavy řidiči jedou z kopce, silnice se jim zdá přehledná a tak sešlápnou plyn více. V druhém směru sice stoupají, auto se ale rozjede z kopce obchvatu Velkého Beranova a řidiči nebrzdí, pokračují dále svižně. Přitom je tam pohyb studentů z helenínských středních škol, jezdí tam i hodně cyklistů.

Opravy dálničního přivaděče v Jihlavě.
Oprava dálničního přivaděče u Jihlavy je u konce. Omezení skončí příští týden

Proto i tam řidiče pohlídá radar, opět půjde o úsekové měření. „Sedmdesátka by začínala dole nad mostem a pokračovala by po celém stoupání, v obou směrech,“ popsal již dříve ředitel Městské policie Jihlava Jan Frenc. „Máme dokázáno, že řidiči v tomto úseku velmi často porušují pravidla a není v silách policie tam stát neustále s radarem,“ dodal.

Mluvčí magistrátu Radovan Daněk upřesnil, že se v těchto případech nejedná o pokutu, ale určenou částku adresovanou provozovateli vozidla. Za jízdu na červenou je to 2 500 korun a řidič dostane obálku poměrně brzy. „Čas doručení výzvy provozovateli vozidla je zhruba do 20 dnů od spáchání přestupku,“ sdělil Daněk s tím, že na zaplacení nebo oznámení řidiče je třicet dní. Po šedesáti dnech pak magistrát dál jedná s provozovatelem vozidla. To může končit pokutou až pět tisíc.

Kdo překročí rychlost, ten zaplatí dle Daňka tisíc korun a dopis dostane o něco dříve, zpravidla se posílá do deseti dnů, protože je celý proces více automatizovaný. Jak však doplnil Maštera, záleží jak moc daný řidič spěchá. Pokud překročí rychlost v obci o více než čtyřicet kilometrů v hodině nebo o více než padesát kilometrů v hodině mimo obec, musí si pak připravit pět až deset tisíc, a také přijde o papíry. Vybrané peníze následně končí v rozpočtu města a jsou prioritně využívány na dopravní investice.

Městská policie kontroluje nový systém parkování v Brodě, nejdražší je náměstí. Hodina vyjde na 90 korun.
Kontrola parkování v Havlíčkově Brodě: hříšníka ukáže policii telefon

Na dotaz, zda je nebezpečnější překročit maximální povolenou rychlost nebo jet na červenou neměl Maštera jednoznačnou odpověď. „Závažnost přestupků je nutno posuzovat individuálně, nelze specifikovat, který je závažnější, záleží na situaci. Ale obecně nebezpečnější je asi jízda na červenou,“ řekl.

Může se samozřejmě stát, že řidič poruší pravidla za zcela ojedinělých okolností. Třeba jede tunelem rychle, protože veze manželku do porodnice. Nebo na sněhu projede křižovatku na červenou, protože by prudké brzdění bylo nebezpečné. Tím vším může řidič před strážci zákona argumentovat, není ale jisté, že dosáhne snížení trestu. „Úplné vyvinění připadá v úvahu pouze v případě, že prokáže okolnosti vylučující protiprávnost a že jednal v krajní nouzi,“ podotkl k situaci Maštera.

Kamery přitom řidiče hlídají i na mnoha dalších místech napříč krajem. Semafory jsou například na příjezdu do Polné, ve Školní ulici v Lukách nad Jihlavou, v Krahulově nebo ve Starém Pelhřimově. Výhledově by měly umět sledovat řidiče jezdící na červenou i semafory v Třebíči.

Speciální auto vyjede do ulic Jihlavy v polovině října. Foto: poskytlo město Jihlava
Střecha plná kamer. Jihlava vyšle do ulic speciální auto, pohlídá parkování

Kromě nespočtu radarů, které jen zobrazují rychlost, jsou na pár místech i takové, které řidičům rychlou jízdu spočítají. Přestože na ně upozorňuje dopravní značení, nachytají nemálo motoristů. Kromě těch v Jihlavě jsou například v Novém Městě a v Pohledci na Žďársku, na Brodsku pak u Svatého Kříže, v Údavech, Benátkách nebo v Krátké Vsi.

• kamery hlídají v krajském městě řidiče v Jihlavském tunelu a na Hosovském kopci
• řidiči si také musí dát mimořádný pozor na semaforech u Cityparku nebo u autobusového nádraží
• kamery, které mohou zaznemenat přestupky, jsou i na řadě dalších míst napříč Vysočinou


Nahrává se anketa ...