Jedinou podmínkou pro zařazení do soutěže je přihlásit tým o počtu dvou až pěti osob pod jedno z okresních města a během května absolvovat alespoň dvě třetiny cest do práce a zpět na kole nebo pěšky. Jako ekologický způsob přepravy se počítá i využití hromadné dopravy. „Jde o to nahradit co nejvíce individuální cesty autem,“ vysvětlila mluvčí krajského úřadu Eva Neuwirthová.
Výzva Do práce na kole se letos celorepublikově koná podesáté, loni se poprvé zapojila všechny okresní města kraje. Zapojilo se přitom přes tisícovku lidí a Jihlava byla nejúspěšnějším krajským účastnickým městem v přepočtu na počet obyvatel. „Doufáme, že jako každý rok zaznamenáme nárůst počtu účastníků. Ten činí většinou kolem dvaceti procent,“ uvedl hlavní koordinátor výzvy Jan Haruda z AutoMatu.
Rozvoj cyklistiky je však závislý na bezpečné infrastruktuře. Například zaměstnanci firmy Bosch Diesel ještě loni jezdili do práce po dálničním přivaděči, letos by jim měla už sloužit nová cyklostezka, jejíž otevření Jihlava plánuje na Den Země. „Cyklosíť v kraji se pomalu buduje, my k tomu přispíváme,“ podotkl náměstek hejtmana pro ekonomiku Martin Kukla (ANO) a dodal, že například dotační výzva pro cyklostezky nebyla loni vyčerpaná.
Svoji roli hraje i přístup zaměstnavatelů. „V mnoha firmách je již standardem možnost bezpečného parkování kol, převlékárny, sprchy a další benefity,“ podotkla mluvčí. Registrace jsou spuštěny od prvního března a tento měsíc jsou také nejlevnější. Studenti a studentky přitom mají registrace do výzvy Do školy na kole zdarma.