K posunu z lednového termínu došlo kvůli zimní údržbě a možným komplikacím na objízdných trasách. Poté padlo rozhodnutí, že posun nebude mít na bezpečnost provozu na dálnici žádný vliv. Aktuální počasí napovídá, že nebude problém most zbourat už v březnu. Firmu, která demolici provede, už vybralo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Deníku nový termín bourání nyní potvrdil mluvčí ŘSD Jiří Veselý. „Začínáme s intenzivní přípravou demolice nadjezdu, který je situován nad dálnicí D1 na 127. kilometru. Práce hodláme zahájit v pátek 22. března ve večerních hodinách a ukončit v pondělí 25. března ráno. O omezeních na dálnici a objízdných trasách budeme včas informovat," uvedl Veselý.

Problematický most, u kterého roky trvaly soudy týkající se vlastníka, je v havarijní stavu. Oprava není možná a kvůli bezpečnému provozu na dálnici musí být zdemolován. Místním však vadí, že tam nevznikne nový.

„Obyvatelé Řehořova nesahají ani po kotníky srnkám, zajícům a dalším zvířatům, kterým se bez problémů budují přechody. Na nás se stát vykašlal,“ zlobil se loni na podzim předseda osadního výboru v Řehořově Jan Rathouský poté, co dostal dopis oznamující demolici.

O dálničním mostu u Řehořova:

  • byl vybudován koncem sedmdesátých let jako kompenzace za dálnici, která zrušila tři polní cesty
  • od roku 1990 se táhly spory o tom, komu vlastně patří
  • v pondělí 11. září 2023 se Jan Rathouský dozvěděl, že most půjde do 30 dnů k zemi
  • tento termín se následně posunul na 23. ledna 2024
  • poté se mluvilo o dubnu letošního roku, nynější informace směřují ke konci března
  • ministerstvo dopravy je ochotné jednat o vybudování lávky, místní ale potřebují most pro traktory

Lidé si navíc pamatují, že pár let zpátky při opravách dálnice po mostě jezdily těžké vozy, které jeho stav výrazně zhoršily. Chtějí, aby jim ŘSD nyní postavilo nový most i proto, že se na havarijním stavu toho starého výrazně podepsalo.

„Když se opravovala dálnice, jezdily tu osmikolky, náklad dvacet tun, a nikomu to nevadilo. A najednou je v havarijním stavu,“ zmínil jeden ze zemědělců, který nechtěl být jmenován. Na své pole na druhé straně musí traktorem jezdit oklikou, most je pro něj uzavřený.

O dalším osudu dálničního mostu u Řehořova informoval přímo na místě mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Podle něj je konstrukce v takovém stavu, že by mohla celá spadnout. | Video: Deník/Martin Singr

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl již dříve zdůraznil, že organizace nabízí pomocnou ruku. „Stále platí nabídka, že ŘSD pomůže Řehořovu nebo kraji s žádostí o přidělení mimořádných prostředků na výstavbu nového přemostění,“ uzavřel Rýdl.

Demolice vyjde zhruba na dva a půl milionu korun, stavba nového mostu obdobných parametrů by byla násobně dražší, a to ŘSD dle Rýdla nemůže zajistit. Místní ale tuto nabídku odmítají, jde podle nich o danajský dar.

V otázce mostu přes dálnici se angažuje také vedení Kamenice, pod kterou Řehořov spadá. „Usilujeme o to, aby byl stržen a nahrazen novým, který vybuduje státní instituce,“ potvrdila již dříve starostka Hana Krejčová. Vedení městyse dostalo také nabídku, aby most vybudovalo samo s pomocí dotace, to ale odmítlo.

Zatížit Kamenici s ročním rozpočtem šedesát milionů možná i stejně vysokou investicí není podle starostky cesta. „Po pár desítkách let by navíc hrozila stejná situace, ve které jsme dnes, městys by ale most vlastnil a musel se o něj postarat, to nyní nemusí,“ dodala.

Zastaví provoz na dálnici

Jisté už je, že most půjde k zemi v nočních hodinách, kdy je intenzita provozu na dálnici D1 nejnižší. Práce si totiž vyžádají úplnou uzavírku. „Nejprve v odpoledních hodinách omezíme dopravu do režimu jedna plus jedna a začneme přípravu. K úplnému uzavření dojde mezi sedmou a devátou hodinou večer a okamžitě začnou bourací práce. Hotoví budeme do šesté, osmé ráno, v tu chvíli otevřeme dálnici opět částečně. Kolem poledne bude dálnice opět otevřená bez omezení,“ popsal harmonogram prací Rýdl.

Most, který byl vybudovaný na konci sedmdesátých let, byl problematický už delší dobu. Od roku 1990 se táhly spory o tom, komu vlastně patří. To ho nicméně nezachrání před stržením.

„Stav mostu dospěl prokazatelně do stavu, kdy jej nelze opravit a současně jej nelze ani bezpečně dále užívat. S ohledem na špatný stavebně-technický stav mostu a vypočtené nízké hodnoty zatížitelnosti bylo doporučeno provést demolici mostu,“ uvádí ministerstvo dopravy v rozhodnutí o demolici.