O zakázku, na které participuje město i kraj, se ucházely pouze dvě firmy, jejich finanční představy ale bylo nereálné akceptovat. „Překročení cen bylo výrazné. Předpokládaná cena bylo překročena téměř o 70 procent, což nás opravňuje ke zrušení zakázky,“ uvedl náměstek hejtmana Vladimír Novotný (ČSSD). Předpokládaná cena přitom byla zhruba sedmdesát milionů.

Města na Vysočině mají poslední roky problém sehnat firmy na stavební práce, Jihlava musela například loni zrušit tři významné stavební akce. Zájem o ně neměl buď nikdo nebo byla nabízená cena příliš vysoká.

Jisté problémy se sháněním firem tehdy přiznalo i hejtmanství. „Před deseti lety se vybíral dodavatel přibližně z šesti až osmi zájemců, dnes přibývají zakázky, kde se s nabídkou přihlásí dvě firmy,“ řekla loni v létě krajská mluvčí Jitka Svatošová.

Dosud ale nebyla žádná zakázka zrušena. Až nyní. „Je to pro nás výjimečná situace. Doposud jsme byly jen na hranici předpokládané ceny nebo kousek nad,“ vysvětlil Novotný.

Že jde o naprosto ojedinělou situaci potvrdila úřednice z krajského úřadu, která se zabývá administrací těchto projektů přes deset let. „Cena stavebních prací stoupla o několik desítek procent,“ dodal náměstek hejtmana Pavel Franěk (ANO).

Oprava šest set metrů dlouhého průtahu městem a navazujících ulic se tak odsouvá napřesrok. Přitom se plánuje už od roku 2017, vedle nového povrchu a oprav kanalizace měl celý projekt zahrnovat také úpravu dvou křižovatek v centru.

Letos se provedou na konci prázdnin alespoň provizorní opravy vyfrézovaných úseků, aby bylo možné v zimě provádět údržbu. Termín prací byl stanoven s ohledem na fakt, že aktuálně přes silnici vedou objízdné trasy opravované silnice I/23 u Olšan.

Kraj Vysočina počítá s tím, že na podzim vypíše novou veřejnou zakázku a tentokrát bude úspěšnější. Příští rok by se měly uskutečnit rovnou dvě etapy stavebních prací. „Jsou tam dvě etapy a příští rok zrealizujeme obě. Ne současně, bude to z hlediska logistiky postupně jako dvě etapy, ale soutěžit to budeme souběžně,“ řekl Novotný.

Třešť měla během oprav vozovky opravit kanalizaci položenou pod ní. Zrušení této zakázky budou muset ještě ve středu odhlasovat radní. „Dá se očekávat, že bude odhlasováno zrušení. Pokud se nebude dělat vozovka, nemá smysl pracovat na inženýrských sítích pod ní,“ potvrdil Deníku starosta Třeště Vladislav Hynk (KDU-ČSL)

Město si chtělo pro tyto účely vzít úvěr, předběžně odhadovalo výši třicet milionů. To nyní padá. Kraj naopak najde finance ve svém rozpočtu. „V tuto chvíli kraj počítá s financováním z vlastních zdrojů, projekt však figuruje i na seznamu přijatých projektů IROP,“ dodala Svatošová.