Hala je v plném provozu od loňského prosince. „Kapacita haly jsou čtyři velké lokomotivy měsíčně plus modernizační pakety plus případně menší vozidla,“ vypočítal obchodní ředitel Jan Kutálek s tím, že by v Jihlavě chtěl rozvíjet i kovovýrobu. V plánu je i nová lakovna a tryskací box na lokomotivu. Další záměr je pracovat na parkovišti. „Jsme evropská jednička a vjezd kolem garáží tomu úplně neodpovídá,“ usmál se Kutálek.

Co naopak zůstane v druhém sídle CZ Loko v České Třebové, je výroba podvozků. Do Jihlavy se budou převážet. „Máme tam na to halu a výroba podvozků se nedá přesunout za pár milionů korun,“ vysvětlil ředitel. Zjednodušeně se dá říct, že vše od rámu nahoru se vyrábí v Jihlavě, lokomotivy se v hale kompletují a zprovozní. Odtud již míří k zákazníkům.

I přes koronavirovou pandemii CZ Loko dodává vozy zahraničním zákazníkům.
Výroba lokomotiv v Jihlavě má problémy. Váznou dodávky komponentů

Slavnostní představení haly zhatil covid. V té době musela firma řešit zejména opožděné subdodávky komponentů, což ovlivňovalo výrobu objednaných vozidel. „Každý den se rodí nové a nové problémy, související s covid-19. Jakmile se vyřeší, následující den přijdou další. Je to nesmírně frustrující,“ řekl tehdy Kutálek. S následky pandemie se přitom firma denně potýká a ještě dlouho bude. „Dodavatelský řetězec byl problematický hlavně v první vlně, kdy se firmy dobrovolně zavíraly, to v druhé vlně nebylo,“ vzpomněl obchodní ředitel.

Dostavba haly byla přitom významným milníkem, stavba vyšla zhruba na sto padesát milionů korun a stávající kapacitu zdvojnásobila. Částka, kterou si už areál v Jihlavě během let vyžádal, překročila půl miliardy. Jde o výkladní skříň podniku, nejmodernější technologie jdou právě do krajského města Vysočiny, sdělil Deníku během stavby haly předseda představenstva a majoritní vlastník CZ Loko Josef Bárta.

Parní lokomotiva. Ilustrační foto.
CZ Loko sází na Jihlavu

Rozšířením montážní haly pak vzniklo několik desítek nových pracovních míst. Jejich obsazení se ale řešilo spíše přesuny v rámci firmy než nabíráním zaměstnanců „zvenku“. Nyní v Jihlavě pracuje zhruba dvě stě sedmdesát lidí. „Jsou to dělnické pozice, které jsou hodně specifické,“ vysvětlil Kutálek. Stále je přitom podstav. „Nejvíce nám chybí elektrotechnici, elektroprojektanti, elektronici,“ vyjmenoval vedoucí marketingu Michal Schaffer.

Ohledně zaměstnanců pak vedení firmy vidí, že je v Jihlavě práce s lidmi jednodušší. „Mentální nastavení tady je jiné než v České Třebové, na prosazování nepopulárních procesních změn se lidé v Jihlavě umí podívat s větším nadhledem,“ vysvětlil Kutálek. „Lokomotiva tady vznikne celá a lidé vidí vše od nařezání materiálu přes lakovnu a montáž až po dokončené vozidlo. Ve spoustě fabrik se dnes dělá díl, u kterého lidé ani neví, kde skončí,“ poznamenal již dříve vedoucí výroby v Jihlavě Vlastimil Budař.

Novinky o firmě CZ Loko

- CZ Loko novou halu provozuje od loňského listopadu.

- Slavnostní představení zhatil koronavirus.

- Nyní v jihlavské pobočce firmy pracuje zhruba 270 lidí.