Stává se totiž, že pokud si spolek na konkrétní kulturní akci vydělá více peněz, než předpokládal, musí vracet část grantu, který dostal od města.
„Spolky v Jihlavě doplácí na to, že jsou úspěšné. Je nejvyšší čas zapracovat na tom, aby se v tomto směru změnil grantový systém. Už před lety vznikaly mezi spolky diskuse, jestli není lepší se na to všechno vykašlat," vyjádřil se Jiří Varhaník z nezávislého divadelního studia De Facto Mimo Jihlava.
Například Pěvecké sdružení Campanula Jihlava v lednu městu vracelo třiadvacet tisíc. „Na konci roku dělá Campanula vyhodnocení a přebytky musí vrátit. Vracíme nejenom devět tisíc z vánočního koncertu, ale také veškerou dotaci na nájem, nemáme nárok si peníze nechat," vyjádřila se za Campanulu Katarína Ruschková. Pěvecké sdružení si totiž vydělalo tím, že na dvou koncertech naplnilo kostel svatého Ignáce k prasknutí.
Podle primátora Jihlavy Rudolfa Chloupka ale vše záleží na tom, jak si spolek dokáže nastavit finanční plán akce. „Problém je v tom, že spolky akci v rozpočtu nafouknou. Ve finále akce tolik nestojí, a tak musejí dotaci vracet. Není to o tom, že by jim bral někdo peníze za to, že jsou šikovnější," řekl Chloupek. Jenže podle spolků není jednoduché předem spočítat, jak bude daná akce nákladná.
Problém s grantovým systémem v Jihlavě vyplynul z takzvaného kulturního hubu, který se nedávno v Jihlavě uskutečnil. Zúčastnilo se ho osmadvacet předních postav jihlavské kulturní scény.
Akce si tak dala za cíl nechat zaznít hlas početné skupiny lidí a organizací, které tvoří páteř jihlavské kulturní scény. „Překvapilo mě, že ze společné schůzky vyplynulo, že se všichni organizátoři mezi sebou předtím neznali. Jihlava není navenek moc výrazná. A proto na mne silný dojem udělalo, když jsem zjistil, že kulturních aktivit je tu opravdu spousta a jsou na vysoké úrovni. Problém je, že to není příliš vidět. Sami Jihlavané nevědí, co mají," vyjádřil se konzultant oblasti kulturního plánování Jakub Deml.
V kulturním hubu získala největší počet bodů potřeba změny v komunikaci mezi jihlavskými školami a kulturními akcemi. Jihlavští organizátoři kulturních akcí by si přáli školy a kulturu propojit. Tedy orientovat se na nejmladší publikum.