V těchto dnech vrcholí přípravy krajských silničářů na zimu. Je možné, že poprvé na silnice Vysočiny vyjedou už o nadcházejícím víkendu, předpověď počasí totiž slibuje výrazné ochlazení a někde i první sníh. Tou největší výzvou v nadcházející sezoně bude zřejmě mistrovství světa v biatlonu, které se v Novém Městě na Moravě uskuteční v době od 7. do 17. února příštího roku.

A proč? Už nyní se mluví o tom, že na hlavní závody má přijet okolo třiceti tisíc diváků. Ti naplní hotely po celém Žďársku, ale i v Jihlavě nebo Havlíčkově Brodě, odkud budu do Města dojíždět. Na silnicích Vysočiny tak v době konání závodů přibudou až desetitisíce aut.

„V případě klasické zimy s mrazy a sněhem bude na nás, abychom zajistili sjízdnost všech silnic, a lidé se do Města dostali bez problémů. Zvláště na Žďársku jsou silnice velmi úzké a jejich údržba bývá někdy opravdu složitá," řekl výrobní náměstek Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Jiří Kašpárek.

Do mistrovství v biatlonu je ještě daleko, silničáři teď řeší spíše přípravy na sezonu, která oficiálně začíná 1. listopadu. V případě potřeby jsou však připraveni vyjet už o posledním říjnovém víkendu. Do skladů po celé Vysočině bylo zatím navozeno zhruba 21 tisíc tun posypové soli a zhruba 70 tisíc tun inertních materiálů drtí, písků a prosívky. V okolí silnic už se objevují první zásněžky.

Loňská zima byla poměrně mírná

„Do Vánoc bude do skladů navozeno dalších asi 30 tisíc tun inertního materiálu. Od letošního roku funguje v Jihlavě nový sklad soli s kapacitou 2,4 tisíce tun. Kapacita skladu soli ve Velkém Meziříčí byla navýšena o pět set tun," doplnil Kašpárek. Na silnice Vysočiny v zimě vyjede devět nových sypačů a patnáct nových traktorů s radlicemi na prohrnování. Ve skladech bude pomáhat osm nových teleskopických nakladačů.

Náklady na zimní údržbu v kraji se pohybují v rozmezí 200 až 240 milionů korun za sezonu; říjen až březen. Podobné to bude i letos. „Záleží samozřejmě na průběhu zimy. Loni jsme na začátku ušetřili díky tomu, že v listopadu a prosinci nebyla zimní údržba tolik potřeba. Ale v únoru přišla třídenní kalamita, a to nás stálo osmnáct milionů navíc," vysvětlil náměstek. Rozpočet silničářů je stanoven na celý rok a nerozlišuje zimní nebo letní sezonu.

Loňská zima byla podle silničářů nejmírnější za poslední čtyři roky stála je přes 196 milionů korun. Naopak nejvíce za zimní údržbu silničáři utratili v sezoně 2008/2009, a to více než 241 milionů korun. „Nejhorším měsícem byl byl v tomto období prosinec 2010, kdy náklady dosáhly částky téměř 93 milionů korun," dodal Kašpárek. Silničáři se v kraji starají o asi pět tisíc kilometrů silnic.

ZUZANA MUSILOVÁ