Čtyři z celkem pěti letos modernizovaných úseků dálnice D1 jsou na Vysočině. Dva na řidiče čekají ve směru od Jihlavy na Prahu, dva na Brno. „Doprava je v rámci modernizace D1 vedena vždy v režimu dva plus dva jízdní pruhy, s výjimkou instalace dopravního značení a demolice nadjezdů,“ informoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Jan Studecký.
Při cestě do Brna lze úsek Velké Meziříčí – Lhotka, který se začne opravovat 29. března, objet. Podobně jako autobusy. „Na trase Jihlava - Brno najíždíme na dálnici až za Velkou Bíteší,“ sdělila mluvčí společnosti ICOM transport Marcela Průchová. Stejně tak je možné se při cestě z Jihlavy vyhnout pracím mezi krajským městem a Velkým Beranovem. Ty začaly v pátek 16. března.
I řidiči mířící z Jihlavy do Prahy už se mohli letos s dopravním omezením seznámit. Od čtvrtka 15. března se totiž rozjely práce na úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde je délka omezení také nejdelší a to 13,6 kilometrů. Až do konce listopadu pak budou trvat práce na nedalekém úseku Hořice – Koberovice na samé hranici kraje.
Modernizace dálnice již probíhá řadu let a dopravci tak už mají zkušenosti s plánováním jízdních řádů a umí i řešit nečekané situace. „Autobusy dokážeme navést na nejlepší objízdnou trasu, aby nevzniklo zpoždění,“ sdělila za RegioJet Marcela Hamříková. A připravený je i konkurenční Flixbus. „Jízdní řády jsou upraveny tak, že počítají s většími časovými rezervami pro případ vzniku kolon na dálnici D1,“ potvrdila mluvčí Martina Čmielová. Řidiči mohou před cestou sledovat webové stránky www.dopravniinfo.cz s aktuálními informacemi, případně si tam stáhnout mobilní aplikaci „z dílny“ ŘSD.
Již nyní je jasné, že modernizace neskončí v původně avizovaném roce 2020. Vzhledem k protestům ekologických aktivistů se opozdí minimálně o rok. „Dokumentace k opravám některých úseků nejsou přesné a stavba může zasáhnout do lesů, vodních toků nebo hlukem znepříjemnit kvalitu života v přilehlých obcích,“ vysvětlil předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik.
Kromě dopravních omezení na dálnici se musí řidiči letos připravit také na uzavírky v Jihlavě. V případě opravy Brněnského mostu pak půjde o skutečný oříšek. Ten se bude opravovat až do konce listopadu a řidiči tisíců aut, které po něm dosud denně jezdí, budou objíždět prakticky celé město. Další opravy, které by měly začít v dubnu, jsou oproti tomu téměř nevýznamné. Půjde o opravu mostů na dálničním přivaděči v ulici Jana Havelky nebo asfaltování Telečské ulice. Stavební práce u mostu nad dálničním přivaděčem v Jihlavě – Pávově by pak měly začít v květnu.