Už první etapa za stovky milionů má výrazně zlepšit spojení mezi Jihlavou a hlavním městem Prahou. Denně odsud pojede několik přímých spojů. Naopak autobusového nádraží se v lokalitě vznikajícího Centrálního dopravního terminálu lidé dočkají až ve druhé etapě, která se plánuje na roky 2028 až 2029. V té době také vznikne propojení na Hamerníkovu a Jiráskovu ulici kolem Ferony.

Lokalita u městského vlakového nádraží se za rok začne měnit, bude tam Centrální dopravní terminál.
VIDEO: U městského nádraží budou modré zóny od září. Na necelý rok

Už v první etapě město postaví páteřní silnici z Havlíčkovy ulice na třídu Legionářů, terminál MHD a parkoviště P+R. „Pevně věřím, že do dvou let se budeme moci podívat na zlepšení této zanedbané části města," prohlásil Ryška. Z nového terminálu to bude na Masarykovo náměstí tři zastávky hromadnou dopravou nebo kilometr pěšky. V okolí terminálu budou relaxační a klidové plochy v prostoru před nádražím, v parku Legionářů a také v areálu aktuálně oživovaného Sila.

Správa železnic (SŽ) vypsala tendr na komplexní rekonstrukci. Zcela se změní konfigurace kolejiště, přibyde nový podchod a stávající halu nahradí novostavba. „Chceme nádraží proměnit v hlavní dopravní uzel s potenciálem budoucího propojení s vysokorychlostní tratí mezi Prahou a Brnem,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Současná podoba městského vlakového nádraží v Jihlavě:

Zdroj: Deník/Pavlína Gálová

Demolice a výstavba nové výpravní budovy si samozřejmě vyžádá jisté omezení, do konce letošního roku však budou osobní vlaky jezdit bez omezení. Následovat bude rok, kdy budou kolem zastávky jen projíždět bez zastavení.

V prostoru městského nádraží nezůstane kámen na kameni. Vznikne tu například pozemní parkoviště P+R s 68 místy, budou nová bezbariérová nástupiště a cestující se dostanou podchodem do bezpečí. Ten bude končit za kolejištěm, což umožní jeho budoucí vyústění až do Mostecké ulice.

Milovníci smaženého sýra mohou zamířit prakticky do každé restaurace, na kterou si ukážou.
Nejlevnější smažák v menu stojí 135 korun. V Jihlavě za něj dáte o něco více

Nová nádražní budova bude dvoupodlažní. V prvním podlaží bude odjezdová a příjezdová hala. V druhém podlaží bude čekárna pro přestupující cestující. Všechny budovy budou v jednotném stylu s červeným režným zdivem. S tím, že by v místě byla nádražní restaurace, se aktuálně nepočítá.

Richard Cilla, který v minulosti neúspěšně bojoval za zachování stávající nádražní budovy, pak kritizoval, že tři koleje budou málo. Odpovědí mu bylo, že kromě tří průjezdných kolejí budou u nádraží další odstavné. Kapacita bude podle projektantů dostatečná.

Novinkou bude i jednotný zelenomodrý vnější polep nových autobusů.
ICOM na Jihlavsku končí. Kraj Vysočina vybral ČSAD Autobusy České Budějovice

Celkové investiční náklady připravované akce dosahují částky 1,75 miliardy korun. Nabídková cena stavebních prací je v rámci zakázky na zhotovitele rekonstrukce limitována částkou 1,5 miliardy korun. Primátor Jihlavy Petr Ryška doplnil, že městskou kasu bude proměna lokality v první etapě stát kolem čtyři sta milionů.