Na dálnici D1 mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou začala závěrečná fáze příprav na citelné dopravní omezení, s nímž se tady budou řidiči setkávat až do začátku srpna. Kvůli modernizaci dálnice musí motoristé počítat se dvěma zásadními provizorii.

Na úseku dlouhém osm a půl kilometru se bude celé čtyři měsíce jezdit pouze v pruhu, který za normálních okolností slouží pro dopravu ve směru na Prahu. Druhou citelnou dočasnou změnou bude skutečnost, že z dálničního přivaděče od Jihlavy nebude možno najet na dálnici ve směru na Brno.

Práce začnou naostro 1. dubna a podle stavebního povolení by měly trvat do 2. srpna.

Přípravu na přechodný dopravní režim v těchto místech už v pondělí doprovázely komplikace. Podle harmonogramu prací měla v jedenáct hodin začít na exitu 112 u Jihlavy montáž provizorních středových svodidel. „Průjezdný bude jen jeden jízdní pruh," řekl k návazným dopravním omezením mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Kvůli omezení už o několik desítek minut dříve dálnice ve směru na Prahu stála. „Mezi kilometry 112 a 118 se vytvořila kolona," oznamovala už v deset hodin dopoledne jihlavská policejní mluvčí Dana Čírtková. Během dne se komplikace prohlubovaly. Kolony na dálnici ve směru na Prahu narostly na nejméně deset kilometrů, volně průjezdný nezůstal sjezd na exitu 119 u Velkého Beranova, auta ucpávala hlavní tahy přímo v Jihlavě.

Pruhy budou úzké

S problémy a kolonami budou muset řidiči počítat i v dalších týdnech. V podobném režimu, jaký policie na Vysočině připravila, se po českých dálnicích nikdy v minulosti nejezdilo. „Čeká nás zcela nová situace, jízdní pruhy budou hodně úzké, bude to hodně o chování řidičů," potvrdil Jan Kostečka, šéf vysočinských dopravních policistů.

Na půlku dálnice mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou se kvůli stavebním pracím musí vejít čtyři jízdní pruhy. Dvěma se bude jezdit na Prahu, dvěma na Brno. Pravé jízdní pruhy budou široké jen 3,15 metru, levé dokonce jen 2,65 metru. „Někde může být pruh ještě o něco užší," dodal Kostečka.

Při jízdě ve směru od Prahy najedou na dočasnou dálnici, kde bude rychlost omezena na 80 kilometrů v hodině, u exitu 104 u Větrného Jeníkova, kde bude sjezd i nájezd na dálnici zachován v běžném rozsahu. Po zhruba osmi kilometrech jízdy se dostanou na exit 112 u Jihlavy-Pávova, kde bude možno sjet na dálniční přivaděč a pak na Jihlavu nebo Havlíčkův Brod nebo pokračovat po dálnici na Brno.

Ve směru na Prahu přibude jedna nová komplikace při nájezdu na exitu 112. „Nájezd ve směru na Brno bude uzavřen," upozornil na druhé klíčové dopravní omezení policista Kostečka. Informační tabule o uzavření tohoto nájezdu budou rozmístěny v poměrně rozsáhlé oblasti, například už na příjezdu do Jihlavy od Pelhřimova nebo v Havlíčkově Brodě.

Objízdné trasy nebyly až na jednu výjimku určeny. Pro uzavřený nájezd na dálnici stanovilo Ministerstvo dopravy objízdnou trasu, ale policisté doufají, že ji zejména řidiči z Jihlavy využívat nebudou.

Ministerská objízdná trasa totiž vyžaduje, aby motoristé na exitu 112 najeli na „dé" jedničku ve směru na Prahu, u Větrného Jeníkova z dálnice sjeli a vrátili se na ni ve směru na Brno. Řidiči, kteří tuto variantu zvolí, tak dvakrát poněkud nelogicky projedou nejkritičtějším úsekem mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou, přestože cíl jejich cesty bude mimo tento úsek. „Netajíme se tím, že bychom byli rádi, aby řidiči tuto objízdnou trasu nevyužívali," doplnila policejní mluvčí Čírtková.

I když budou motoristé dbát dopravních značek, pokynů na informačních tabulích a doporučení policistů, nelze problémy v kritickém úseku předem vyloučit. Podle statistik projede dálnicí u Jihlavy 45 tisíc vozidel denně, během nadcházejících více než 120 dní může docházet v tomto úseku k nehodám. „Riziková situace je to veliká," zopakoval Kostečka.