Jedno z nich vznikne během září u opuštěného areálu starého Jihlavanu. Tamní plocha bude vyžadovat úpravy, následně se tam vejde pětapadesát aut, tři místa budou vyhrazená pro ZTP. Od pondělí do pátku tam bude smět stát auto maximálně čtyřiadvacet hodin, v ostatní době a o svátcích bez omezení. „Řidiči se tam dostanou ze Znojemské ulice, projedou kolem vrátnice Jihlavanu a bývalé prodejny koupelen,“ popsal mluvčí magistrátu Radovan Daněk.

Parkování pro dojíždějící bude také u fotbalového stadionu, tam ale bude na čtyřiatřiceti místech možné parkovat jen od pondělí do pátku mezi pátou ranní a čtvrtou odpolední, jindy je parkoviště pro FC Vysočina. Stejný režim již funguje také přes silnici u prodejny stavebnin, tam lze stát čtyřiadvacet hodin. V pátek dopoledne tam bylo beznadějně plno.

Využít je možné i zatím nevyužívanou plochu za krajským úřadem. Během září nebo října město plochu upraví a tím přidá téměř stovku dalších míst, kde lze nechat auto. Hejtman Vítězslav Schrek rovněž usiloval o vytvoření míst pro dojíždějící a podotkl, že jde o parkoviště, které je prakticky v centru, navíc je blízko nemocnici. A na zastávku MHD to je sto metrů.

Lidé mohou auta nechávat i v Mlýnské ulici, kde se v nedávné minulosti parkovalo nadivoko. Třiaosmdesát míst je přístupných z Okružní ulice a lidé tam mohou stát bez jakéhokoliv omezení.

Ve většině případů chce radnice zajistit plochy pro dojíždějící tím, že tam bude povolené stání maximálně čtyřiadvacet hodin. „My to budeme kontrolovat. Pokud tam někdo odtáhne svoje auto a nechá ho tam delší dobu než 24 hodin, měl by dostat pokutu. A pokud to budeme muset pořád řešit a nebude to jenom pro ty, kteří dojíždějí do zaměstnání, pak bychom to museli zpoplatnit,“ předeslal primátor Petr Ryška.

Další místa pro parkování zdarma mohou v delším časovém horizontu vzniknout na ulici Romana Havelky, pod přivaděčem nebo na Jiráskově ulici u pneuservisu. Pro návštěvníky centra je vhodné využívat také plochu u letního kina. Na náměstí je to pak kousek, avšak s výrazným převýšením.

Jak však ukazuje příklad P+R parkoviště na Žižkově ulici, zdaleka ne všichni řidiči respektují, že by záchytné parkoviště mělo být pro ty, kteří přijedou do města a pokračovat budou MHD, na sdíleném kole nebo pěšky. I přes noc tam zůstává zaparkovaných dost aut a pro dojíždějící pak často není místo. Nových sedmnáct míst na této ploše situaci zlepší jen mírně.

Dle dat Českého statistického úřadu do Jihlavy každý všední den přijede devět a půl tisíce aut. Ve městě by pro ně mohly vzniknout v relativně krátké době stovky bezplatných parkovacích míst.