Mitrenga zároveň potvrdil, že se první auta po mostě projedou od pondělí prvního listopadu. „Značky budeme uklízet už v neděli večer, tak tudy možná někdo projede ještě v říjnu,“ usmál se. Přál si, aby při zahájení provozu byla slavnostně přestřižena páska, to by ale řidiči spěchající do práce neviděli úplně rádi a tak od tohoto záměru upustil.

Na mostě aktuálně pracuje zhruba desítka dělníků. Ještě nedávno jich tam bylo mezi dvaceti a třiceti, v letní špičce pak i padesát. Jednatel společnosti oceňuje stavbyvedoucího Miroslava Otrubu, který v nejnáročnějších dnech strávil na stavbě i jednadvacet hodin non-stop.

Dělníci mohou každou chvíli sledovat i vlaky projíždějící pod nimi. Ačkoliv jde o elektrifikovanou trať, jezdí tam i lokomotivy na diesel. V té souvislosti Mitrenga poukázal na stropní část mostu, která je nad kolejemi natřená barvou odolnou proti kouři. Mastnota z kouře má totiž na životnost mostu neblahý vliv.

Do Vánoc má být vše hotovo

Most měli dělníci původně postavit už loni. Sladění termínů s výlukou na železnici ale bylo problematické a když pak jedna z firem nebyla spokojená s výběrovým řízením, už neměli radní jinou možnost, než zakázku zrušit.

Na mostě tak byla snížená maximální povolená rychlost, auta jezdila blíže ke středu vozovky a konstrukce ještě rok vydržela. Dělníci se tak dali do práce letos 22. března a na nějaký čas odřízli Dvorce od světa. V Cejli z druhé strany se totiž pracovalo na kanalizaci.

Škola v době koronaviru,  ilustrační foto
Karanténu od září zažila skoro stovka škol na Vysočině, čísla porostou

Co se týká mostu, v době výluky železnice šel k zemi starý most, který byl už v havarijním stavu, dělníci následně odstranili suť a začali budovat most zcela nový. To vše vyšlo na zhruba šedesát milionů. I když podle smlouvy může firma na mostu pracovat do konce června příštího roku, chtěla by mít hotovo do letošních Vánoc.

Práce na mostu u Dvorců přitom nebyla zrovna jednoduchá. „Byla náročná v tom, že probíhala přes elektrifikovanou železnici. Trakce má pětadvacet tisíc voltů, je to střídavý proud. Zavedlo se tu takzvané neutrální pole, napětí tam nebylo. Využívali jsme několikadenní výluky,“ vysvětluje Mitrenga a pokračuje: „A práce nad řekou, tam je třeba dalších opatření, je to náročné i logisticky a tak tu máme velký jeřáb, který nám práci výrazně usnadnil.“

Letos by také měla skončit série několika stavebních prací na silnici mezi Jihlavou a Pelhřimovem, které poslední roky trápily řidiče. „Už mě to nebaví. Každé léto se na silnici mezi Jihlavou a Pelhřimovem něco opravuje a já poznávám krásy Vysočiny z objízdných tras,“ lamentoval v létě Jiří Sobotka, který jezdil trasu mezi dvěma okresními městy několikrát do týdne.

Na Vysočině chybí pětasedmdesát policistů. Všechna oddělení mají mírné podstavy. Ilustrační foto.
Na Jihlavsku chybí policisté, v celém kraji dohromady pětasedmdesát

Nejen jeho potěší, že příští rok ho objížďky už nečekají. „Pokud je mi známo, že toto byla poslední dlouhodobě připravovaná akce na silnici mezi Jihlavou a Pelhřimovem,“ potvrdil náměstek hejtmana pro ekonomiku s dopravu Miroslav Houška. Obchvat Sedlic, o kterém se v minulosti hovořilo, se zatím neřeší.

Co naopak může začít je další významná stavba a to rozšíření silnice mezi Stájí a Zhoří na pomezí Jihlavska a Žďárska. I když by hejtmanství mohlo zahájit stavbu již nyní, dělníci začnou pracovat v březnu příští rok. „Na silnici z Jihlavy do Žďáru nad Sázavou budou dopravní omezení, ale jsme rádi, že budeme smět tu stavbu realizovat,“ říká Houška k akci, která vyjde na 166 milionů a Kraj Vysočina na ní bude čerpat evropské dotace.