Ano, jsem řidič a ano, už to dělám nějaký pátek a proti zákazu nic nemám. Tak začíná Tomáš Kašpar své vyprávění. Jezdí plně naložený po dálnici D1 a nabízí svůj pohled na problematiku. „Je třeba mít zdravý úsudek a oči na stopkách, sledovat značky a do toho přemýšlet a předvídat, co bude za další zatáčkou,“ popisuje své myšlenky. „A pak člověk slyší, jak kamiony jen překáží. Ono se to lehko soudí, když je někdo v osobním autě tři hodiny a i to mu stačí k tomu, aby měl řízení dost,“ pokračuje. Jeho kamarád dodává, že ho kritizují nejčastěji nezkušení řidiči.

Řidiči nákladních aut denně pozorují, že většina šoférů osobních aut nedodržuje maximální povolenou rychlost a ve zúžení přejíždí do levého pruhu i ti, kteří tam nemají co dělat. Jiní zase jedou až příliš pomalu. „Další jsou ti, co váhají, zda na nájezdu zrychlit či zpomalit a pak vám vjedou přímo před čumák,“ kroutí hlavou Kašpar.

Značky zakazující předjíždění kamionů začaly platit hned při jejich instalaci, policie se na jejich dodržování zaměří.
MAPA: Na jihlavské části dálnice D1 začíná zákaz předjíždění kamionů

Při svých cestách se setkává i s řidiči, kteří se natlačí do mezery, kterou si tiráci udržují jako bezpečnostní odstup, šlápnou na brzdu, na což musí řidič kamionu reagovat také bržděním a za chvíli už jsou zase v levém pruhu. „To člověk nepochopí,“ říká řidič.

Podle něj nejsou všichni řidiči kamionů slušní, ale rozhodně nejsou hrozbou – mají pravidelná školení, najedou v průměru i 550 kilometrů za den, mají zkušenosti a prošli psychotesty. Své názory pak má Kašpar podložené daty. „Zkuste se podívat na statistiku dopravních nehod nákladních aut podle pojišťoven za období covidu, kdy bylo opravdu na silnicích jen minimum osobních aut a klidně jak v České republice, tak i celoevropsky. Kdo je víc nebezpečný,“ pokládá otazku řidič kamionu.

Policisté se zaměřili se na parkování kamionů u dálnice D1 mimo vyhrazená parkoviště.
Nebezpečný nešvar na D1: za špatné parkování kamionů na Vysočině padaly pokuty

Kašparovi se nelíbí, že kamioňáci v jiných zemích Evropské unie mají lepší podmínky. Rezignovaně říká, že řidiči nákladní aut v Česku zastání nemají. „Moc bych si přál, aby se na týden kamiony úplně zastavily. Žádné pohonné hmoty, potraviny, žádný dovoz a export a ani tranzit,“ uvažuje nahlas. Podle něj má stát velké peníze z mýta, daně a všech dalších položek souvisejících s kamionovou dopravou a ty by měl investovat zpět do budování. Výstavba jednoho parkoviště pro deset náklaďáků podle něj nic neřeší.

VIDEO: Zátah na předjíždění na dálnici D1. Podívejte se na prohřešky kamionů:

Zdroj: Policie ČR

Česko podle Tomáš Kašpara zkrátka zaspalo dobu a podmínky pro něj a jeho kolegy neodpovídají nárůstu kamionové dopravy. „Z mého pohledu se nevytváří skoro nic a jen zákazy a omezení, ale umožnit ty kamiony odstavit bezpečně s nějakým zázemím? Či rozšiřovat dálnice na tři pruhy? To ne,“ hodnotí situaci.

Na silnici u Štoků ve směru na Petrovice uvíznul v úterý ráno řidič kamionu. Silnice je průjezdná pro osobní vozidla.
Dopravu na Vysočině komplikují led a závěje, mezi Zhoří a Stájí se nedalo projet

Tomáš Kašpar rád jezdí například do Francie. Tam je podle něj na dálnici dostatek parkovišť a před každým informace, za kolik kilometrů bude další. Všude jsou záchody a někde i sprchy. Ty jsou bezplatné. „Tři pruhy tam jsou skoro všude, zákaz předjíždění výjimečně a funguje to,“ popisuje řidič. V Anglii pak nemají řidiči osobních aut problém zpomalit a pustit před sebe kamion.

Podle Kašpara se v Česku poslední dobou děje hon na řidiče kamionů. Zejména na Čechy, řidiči z Východu se prý tolik nebojí. Zmínil například váhu. „Proč za váhu neodpovídá odesílatel zboží, ale řidiči,“ nechápe.

Ilustrační foto.
Kuriózní nehoda kamionů v Jihlavě: z jednoho upadlo kolo a narazilo do druhého

Aktuální téma nedávno byla sněhová nadílka, dálnice podle Tomáše Kašpara neskutečně klouzala, navzdory výstrahám o blížícím se počasí, nikdo cestu preventivně neposolil. A pak je tady téma ledu a sněhu na návěsech. Řidič je povinen mít vůz očištěný, ale stát pro to nic neudělal „To má řidič lézt bez jištění v pěti metrech po ledu s lopatou či koštětem,“ pokládá závěrem další otázku Kašpar.