VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Naše práce je hlavně o bezpečnosti cestujících, říká letuška Marie

Telč – Marie Strnadová z Telče si splnila svůj velký sen. Před necelými třemi roky se stala letuškou u společnosti Wizz Air se základnou v Praze. Bylo jí tehdy necelých dvacet let. Svého vysněného cíle tak dosáhla velmi brzo, jen osm měsíců od dokončení maturity.

28.8.2017
SDÍLEJ:

Na palubě letadla společnosti Wizzair pracuje letuška Marie z Telče.Foto: archiv Marie Strnadová

Být letuškou si vysnila už ve svých čtyřech letech, kdy poprvé usedla do letadla s maminkou a absolvovala dlouhý let za tetou do Ameriky. Zaujaly jí totiž krásné letušky v uniformách.

Na základní škole potom zjistila, že jí baví hodiny zeměpisu a přála si také cestovat. Velice brzo si tedy stanovila cíl, za kterým si tvrdě šla. Proto pro ní bylo jasnou volbou studium na Střední škole civilního letectví v Praze Ruzyni.

Vysněnou profesi sis tedy určila poměrně záhy, že?
Ano, hned po princeznách přišla letuška. Od malička jsem věděla, že chci být letuškou. V šesté třídě na základní škole v Telči jsme se s mojí nejlepší kamarádkou Digi domluvily, že si vyrobíme krabici, do které každá napíše sen do budoucna. Do krabice jsme daly také různé naše fotky a i talismany. Krabici jsme zakopaly na zahradě a domluvily jsme se, že ji vykopeme po maturitě. Odešla jsem ale do Prahy a vykopání krabice se tak stále posouvalo. Až nedávno jsme našly čas a docela jsme koukaly, co se po dvanácti letech stalo. Obou se nám totiž splnilo, co jsem napsaly.

Byly přijímací zkoušky těžké? Co přesně si studovala?
Na přijímačky jsem se opravdu hodně připravovala. Ve volném čase jsem například chodila na soukromé hodiny angličtiny. Studovala jsem obor Obchodně provozní pracovník civilního letectví. V rámci studia nás cvičili na jakoukoliv pozemní práci na letišti. Na vlastní kůži jsem si tak vyzkoušela úplně všechno, co je třeba zajistit před odletem letadla. Byla to úžasná praxe.

A letuškou ses stala hned po maturitě?
Letuškou jsem mohla být ihned, ale v té době nebylo v Praze žádné volné místo. Po maturitě jsem šla pracovat do letecké školy v Benešově. Organizovala jsem tam výcviky pilotů. Velice mne tato práce bavila. Byla jsem tam ale jen několik měsíců, protože společnost Wizz Air vypsala výběrové řízení na několik volných pozic letušek se základnou v Praze.

Jsou požadavky na stevardky stále tak přísné?
Ano, požadavky jsou stále přísné. Uchazečky musí mít nejen správnou váhu, proporce, ale i výšku. Dalším důležitým kritériem společnosti Wizz Air je i výborná znalost anglického jazyka. Pracuji totiž pro maďarskou společnost a našim firemním jazykem je angličtina.

Minimální výška letušek je tedy jaká?
Minimum je 165 centimetrů. Na palubě letadla sice máme lodičky, které nám přidají několik centimetrů, ale s menší výškou by se špatně rovnaly kufry v úložném prostoru nad hlavami cestujících.

A kolik měříš?
Naštěstí jsem dobře vyrostla, mám 170 centimetrů.

Jak probíhalo výběrové řízení?
Bylo to náročné, musela jsem celkem projít čtyřmi koly. Po každém kole někdo vypadl. Ze skupiny, kde jsem byla já, jsme se do posledního kola šly tři a všechny tři nás i přijali. Co si vzpomínám, tak hledali dohromady pět letušek. Vůbec jsem nečekala, že budu mezi nimi, šla jsem si totiž výběrové řízení hlavně vyzkoušet.

Vždyť to byl tvůj sen?
To ano, ale bylo pro mne těžké opustit leteckou školu v Benešově, protože jsem tam byla opravdu velmi spokojená. Stát se letuškou byl ale můj veliký sen, takže jsem dala výpověď. No a po osmi měsících od maturity jsem se stala tím, co jsem si vždy přála.

Co se dělo po přijetí do společnosti?
Nejprve jsem v Praze musela absolvovat šesti týdenní pozemní výcvik s trenérem od Wizz Airu. Potom následoval finální výcvik v Budapešti, kde se cvičila například evakuace. Mají tam velký letecký simulátor s bazénem. Několikrát se prý i stalo, že až v Budapešti se zjistilo, že některé z nových letušek neumí plavat, což je ale velký problém. No a pak na mě čekalo dvanáct testů z různých oblastí výcviku palubní posádky.

A kdy jsi poprvé seděla na palubě letadla jako letuška?
Bylo to asi měsíc a půl po přijetí. Vzpomínám si, že to byl ranní let z Prahy do Tel Avivu. Nebyla jsem ale právoplatným členem posádky. Byla jsem navíc a dívala jsem se na letušky, jak pracují. Nové letušky si musí chvilku počkat, než začnou naplno pracovat.

Takže důležitou praxi ses učila až za provozu?
Ano, nejprve se mnou létal instruktor a kontroloval mne, jak pracuji. I teď jednou za rok musím zvládnout zkoušky na palubě s trenérem.

Být letuškou tedy není jenom otázka krásy a dobrých proporcí?
Veřejnosti si to sice často myslí, ale není to tak. Naše práce je hlavně o bezpečnosti cestujících a vědomostech. Musíme být vycvičené na všechny možné situace, co mohou nastat. Před každým letem v rámci předletové přípravy nás letušky zkouší vedoucí kabiny. Každé dá tři otázky z bezpečnostních postupů, evakuace letadla a z první pomoci. Pokud bych nevěděla odpověď, tak jdu domů a nesmím létat. Musela bych znovu absolvovat pozemní výcvik a až potom bych opět mohla pracovat jako letuška. Ráno před odletem se kontroluje i vzhled.

Co přesně se kontroluje?
Máme přesný manuál na to, jak nosit uniformu. Nosíme buď šaty, sukni s košilí, nebo kalhoty s košilí. Navrch si můžeme obléct svetřík nebo sako. Ráno před odletem si nás vedoucí kabiny prohlíží, zda máme nejen správné oblečení, ale i délku podpatku u lodiček. Dokonce se řeší i tloušťka silonek. Kontroluje se rovněž barva nehtů a odstín rtěnky. Vlasy musíme mít učesané také podle pravidel. Máme určenou možnou délku culíku. Když jsou vlasy moc dlouhé, tak je musíme mít vyčesané do drdolu. Kontrole neuniknou ani náušnice.

Do kterých destinací létáte?
Pracuji v nejmenší bázi společnosti Wizz Air. Z Prahy létáme do Tel Avivu a Eilatu v Izraeli, na Island do Rejkjavíku, do Londýna, Neapole, Milána, Bari a do Benátek. Pokud se nic nestane, tak ihned po příletu letíme zase zpět do Prahy. Společnost Wizz Air léta dohromady do více než 140 destinací v 42 různých zemích a naše flotila čítá 83 letadel typu Airbus A320 a A321.

Takže nemáš čas na návštěvu měst?
Ne, a vůbec mi to nevadí. Beru to totiž jako velkou výhodu, protože každý večer spím ve své vlastní posteli. Velice si toho vážím, jelikož se každý den vracím domů za manželem. Jako zaměstnankyně Wizz Airu mám letenky zdarma, a tak si mohu zaletět někam na výlet ve svém volném čase. To se potom o mne v letadle starají mé kolegyně.

Co cestující, jací jsou?
Na naší palubě se střídají lidé různých národností a náboženství. Velmi specifické lety jsou ty do Tel Avivu. Ortodoxním cestujícím totiž musíme dát například prostor, aby se měli kde modlit a také máme na výběr kosher jídlo. Absolvovala jsem několik speciálních školení, kde jsem se naučila, jak se chovat právě k těmto lidem, kteří mají odlišné požadavky a zvyklosti. Může se to zdát jako maličkosti, ale my na ně klademe veliký důraz.

A co Češi?
Někdy jsou naprosto skvělí a při výstupu z letadla nám děkují za bezpečný let, ale jindy jsou hodně nepříjemní až neslušní. Myslí si totiž, že za málo dostanou hrozně moc. Letenky naší společnosti jsou levné, aby cestování bylo dostupné pro širokou veřejnost.

Tleská se ještě po přistání?
Ano, hlavně Italové a Češi tleskají. Piloti v kokpitu však potlesk neslyší. Nás to ale potěší stejně jako, když nám cestující děkují při výstupu z letadla. Spokojení cestující a pochválení letu je pro nás velkou odměnou.

Co obvykle způsobuje zpoždění letadel?
Teď v létě hlavně bouřky a silné turbulence. Věž nám nedovolí přistát a tak kroužíme nad letištěm a tvoří se fronta, v níž můžeme nabrat až patnáct minut zpoždění. Vzduchový prostor nad Evropou je každým rokem čím dál více přeplněný letadly. V létě také do letadel mnohem častěji uhodí blesk.

Míváš vůbec z něčeho strach?
Nemám, každou situaci jsme se naučili řešit, nikdy ale nevíme, jak to přesně bude. V nejideálnějším případě se nic nestane, a vše zůstane v teoretické rovině. Cestující jsou ale hodně nevyzpytatelní. Za den se najde velké množství lidí, co nám během letu omdlí. Před cestou se totiž nenajedli nebo letí poprvé a mají strach. Jedna slečna omdlela dokonce při nástupu do letadla. Mezi cestujícími jsem měla také těhotnou ženu, které se udělalo špatně. V závažných případech se hledá na palubě doktor a okamžitě se přistává.

Pověz, jak často v měsíci létáš?
Měsíčně mám patnáct letových dnů a patnáct dnů jsem doma. Může se například stát, že mám někdy až dvacet letů za sebou. Vše záleží na měsíčním plánu, který nám vypracovává vedení v Budapešti.

Dokdy plánuješ pracovat jako letuška? Je to nějak věkově omezené?
Omezené to není, každá žena vycítí sama, kdy je čas odejít. S jedním dítětem se to ještě zvládat dá, ale se dvěma už jen velmi těžko. Naše práce je totiž neustála nepravidelnost. Buď vstávám o půl třetí ráno nebo se domů v tento čas vracím. Plánuji být letuškou minimálně ještě osm let. Potom chci určitě zůstat u letectví, uvidím, kam přesně mě vítr zavane.

Co děláš ve svém volném čase kromě cestování?
Jezdím do Telče za rodinou. S mamkou v Telči vedeme skupinu mažoretek. Dříve jsem je hodně trénovala. Teď hlavně vymýšlím choreografie na soutěže a občas se snažím přijet i na trénink. Nejde to tak často, jak bych chtěla. Letové dny mám většinou přes svátky a víkendy. Ani jedny Vánoce za celou dobu, co pracuji jako letuška, jsem nebyla doma. Mám čas hlavně ve všední dny, když zrovna nespím, tak se snažím jezdit do Telče a také trávím čas s manželem.

Autor: Zuzana Rodová

28.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 81 Kč Pracovníci ostrahy, strážní Pracovník ostrahy, strážný/Strážná. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 81 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Požadujeme: , trestní bezúhonnost, praxe výhodou a Certifikát strážného lze absolvovat u zaměstnavatele. , Pracovní směny 8 a 12-ti hodinové, po domluvě možno dělit i na poloviční úvazky., Pracovní pozice je vhodná i pro osoby OZP. , 1. kontakt telefonicky (PO-PÁ 8:30-16:30) pro domluvení osobní schůzky.. Pracoviště: Rasyguard security, s.r.o. - prac. jihlava, Jiráskova, č.p. 2430, 586 01 Jihlava 1. Informace: Bedřich Mader, +420 728 088 800. Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 15 000 Kč Pomocní dělníci ve výrobě POMOCNÝ PRACOVNÍK VE STROJÍRENSTVÍ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Dvousměnný nepravidelný režim pondělí - neděle, NÁPLŇ PRÁCE:, Provádění počítání, vážení, rovnání a zakládání počítačové evidence vyrobených dílců. Provádění manipulační práce s hotovými výrobky ve strojírenské výrobě. Evidence, označování a vážení dílců určených na další operace. Manipulace s vyrobenými dílci mezi jednotlivými pracovišti. Provádění běžné kontrolní činnosti., POŽADUJEME:, - základní znalost práce s PC , - praxe na obdobné pozici výhodou, - spolehlivost, samostatnost a pečlivost, - manuální zručnost, Pokud máte zájem o uvedenou pozici, pošlete životopis na: personalni@ttmetea.cz. Do předmětu uveďte: "POMOCNÝ PRACOVNÍK VE STROJÍRENSTVÍ - DECOLETA".. Pracoviště: Decoleta, a.s., 586 01 Jihlava 1. Informace: Gita Neckařová, +420 567 113 133. Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 14 900 Kč Zedníci, kamnáři, dlaždiči a montéři suchých staveb Sádrokartonář. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Vyučení v jakémkoliv technickém oboru, výhodou zkušenosti s montáží sádrokartonu, výhodou ŘP B. Ochota cestovat, každý den návrat do Jihlavy, doprava zajištěna.. Pracoviště: Hervíř a synové s.r.o., Úvoz, č.p. 187, 586 01 Jihlava 1. Informace: Renáta Hervířová, +420 704 123 773. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič vysokozdvižných vozíků 14 000 Kč Řidiči vysokozdvižných vozíků Řidiči vysokozdvižných vozíků. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 29. Poznámka: Manipulace se zbožím, zakládání do regálových systémů, práce se scannerem., Zajistíme školení na VZV., První kontakt e-mailem.. Pracoviště: Jipocar obaly, s.r.o.- pracoviště, 588 11 Střítež u Jihlavy. Informace: Martina Gregarová, +420 567 575 193.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Basketbalisté přivítají Zlín

Alexander Kovář  (v oranžovém dresu R.U.M.) si „vodí“ hráče Hranaté koule. Jako první dosáhl na začátku podzimní části I. ligy na magickou metu 500 vstřelených branek!

Kovář dosáhl na metu 500 gólů

Výhra v desetiboji seniorů zůstala doma

Telč – Do tradičního Telčský desetiboje se letos kromě seniorů z domovů na Vysočině zapojili také účastníci z rakouského města Raabs an der Thaya. Vítězství však zůstalo doma.

Muž se opil za bílého dne

Jihlava – V úterý před šestou hodinou odpolední zasahovali policisté u opilého muže v jihlavské Benešově ulici.

Na Vysočině bylo bezmála o čtyři stupně tepleji

Vysočina - Na Vysočině bylo v srpnu bezmála o čtyři stupně tepleji, než je v tomto období běžné. Průměrná měsíční teplota vzduchu v kraji Vysočina byla 20,7 °C, což představuje odchylku +3,8 °C od normálu 1981-2010. Oznámili to meteorologové z Českého hydrometeorologického ústavu.

Středeční ráno bylo na dálnici kritické

Vysočina – Tragická středa. Tak by se dal označit včerejší den. Jen mezi půlnocí a sedmou hodinou ranní zemřeli dva lidé na dálnici.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT