VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Naše práce je hlavně o bezpečnosti cestujících, říká letuška Marie

Telč – Marie Strnadová z Telče si splnila svůj velký sen. Před necelými třemi roky se stala letuškou u společnosti Wizz Air se základnou v Praze. Bylo jí tehdy necelých dvacet let. Svého vysněného cíle tak dosáhla velmi brzo, jen osm měsíců od dokončení maturity.

28.8.2017
SDÍLEJ:

Na palubě letadla společnosti Wizzair pracuje letuška Marie z Telče.Foto: archiv Marie Strnadová

Být letuškou si vysnila už ve svých čtyřech letech, kdy poprvé usedla do letadla s maminkou a absolvovala dlouhý let za tetou do Ameriky. Zaujaly jí totiž krásné letušky v uniformách.

Na základní škole potom zjistila, že jí baví hodiny zeměpisu a přála si také cestovat. Velice brzo si tedy stanovila cíl, za kterým si tvrdě šla. Proto pro ní bylo jasnou volbou studium na Střední škole civilního letectví v Praze Ruzyni.

Vysněnou profesi sis tedy určila poměrně záhy, že?
Ano, hned po princeznách přišla letuška. Od malička jsem věděla, že chci být letuškou. V šesté třídě na základní škole v Telči jsme se s mojí nejlepší kamarádkou Digi domluvily, že si vyrobíme krabici, do které každá napíše sen do budoucna. Do krabice jsme daly také různé naše fotky a i talismany. Krabici jsme zakopaly na zahradě a domluvily jsme se, že ji vykopeme po maturitě. Odešla jsem ale do Prahy a vykopání krabice se tak stále posouvalo. Až nedávno jsme našly čas a docela jsme koukaly, co se po dvanácti letech stalo. Obou se nám totiž splnilo, co jsem napsaly.

Byly přijímací zkoušky těžké? Co přesně si studovala?
Na přijímačky jsem se opravdu hodně připravovala. Ve volném čase jsem například chodila na soukromé hodiny angličtiny. Studovala jsem obor Obchodně provozní pracovník civilního letectví. V rámci studia nás cvičili na jakoukoliv pozemní práci na letišti. Na vlastní kůži jsem si tak vyzkoušela úplně všechno, co je třeba zajistit před odletem letadla. Byla to úžasná praxe.

A letuškou ses stala hned po maturitě?
Letuškou jsem mohla být ihned, ale v té době nebylo v Praze žádné volné místo. Po maturitě jsem šla pracovat do letecké školy v Benešově. Organizovala jsem tam výcviky pilotů. Velice mne tato práce bavila. Byla jsem tam ale jen několik měsíců, protože společnost Wizz Air vypsala výběrové řízení na několik volných pozic letušek se základnou v Praze.

Jsou požadavky na stevardky stále tak přísné?
Ano, požadavky jsou stále přísné. Uchazečky musí mít nejen správnou váhu, proporce, ale i výšku. Dalším důležitým kritériem společnosti Wizz Air je i výborná znalost anglického jazyka. Pracuji totiž pro maďarskou společnost a našim firemním jazykem je angličtina.

Minimální výška letušek je tedy jaká?
Minimum je 165 centimetrů. Na palubě letadla sice máme lodičky, které nám přidají několik centimetrů, ale s menší výškou by se špatně rovnaly kufry v úložném prostoru nad hlavami cestujících.

A kolik měříš?
Naštěstí jsem dobře vyrostla, mám 170 centimetrů.

Jak probíhalo výběrové řízení?
Bylo to náročné, musela jsem celkem projít čtyřmi koly. Po každém kole někdo vypadl. Ze skupiny, kde jsem byla já, jsme se do posledního kola šly tři a všechny tři nás i přijali. Co si vzpomínám, tak hledali dohromady pět letušek. Vůbec jsem nečekala, že budu mezi nimi, šla jsem si totiž výběrové řízení hlavně vyzkoušet.

Vždyť to byl tvůj sen?
To ano, ale bylo pro mne těžké opustit leteckou školu v Benešově, protože jsem tam byla opravdu velmi spokojená. Stát se letuškou byl ale můj veliký sen, takže jsem dala výpověď. No a po osmi měsících od maturity jsem se stala tím, co jsem si vždy přála.

Co se dělo po přijetí do společnosti?
Nejprve jsem v Praze musela absolvovat šesti týdenní pozemní výcvik s trenérem od Wizz Airu. Potom následoval finální výcvik v Budapešti, kde se cvičila například evakuace. Mají tam velký letecký simulátor s bazénem. Několikrát se prý i stalo, že až v Budapešti se zjistilo, že některé z nových letušek neumí plavat, což je ale velký problém. No a pak na mě čekalo dvanáct testů z různých oblastí výcviku palubní posádky.

A kdy jsi poprvé seděla na palubě letadla jako letuška?
Bylo to asi měsíc a půl po přijetí. Vzpomínám si, že to byl ranní let z Prahy do Tel Avivu. Nebyla jsem ale právoplatným členem posádky. Byla jsem navíc a dívala jsem se na letušky, jak pracují. Nové letušky si musí chvilku počkat, než začnou naplno pracovat.

Takže důležitou praxi ses učila až za provozu?
Ano, nejprve se mnou létal instruktor a kontroloval mne, jak pracuji. I teď jednou za rok musím zvládnout zkoušky na palubě s trenérem.

Být letuškou tedy není jenom otázka krásy a dobrých proporcí?
Veřejnosti si to sice často myslí, ale není to tak. Naše práce je hlavně o bezpečnosti cestujících a vědomostech. Musíme být vycvičené na všechny možné situace, co mohou nastat. Před každým letem v rámci předletové přípravy nás letušky zkouší vedoucí kabiny. Každé dá tři otázky z bezpečnostních postupů, evakuace letadla a z první pomoci. Pokud bych nevěděla odpověď, tak jdu domů a nesmím létat. Musela bych znovu absolvovat pozemní výcvik a až potom bych opět mohla pracovat jako letuška. Ráno před odletem se kontroluje i vzhled.

Co přesně se kontroluje?
Máme přesný manuál na to, jak nosit uniformu. Nosíme buď šaty, sukni s košilí, nebo kalhoty s košilí. Navrch si můžeme obléct svetřík nebo sako. Ráno před odletem si nás vedoucí kabiny prohlíží, zda máme nejen správné oblečení, ale i délku podpatku u lodiček. Dokonce se řeší i tloušťka silonek. Kontroluje se rovněž barva nehtů a odstín rtěnky. Vlasy musíme mít učesané také podle pravidel. Máme určenou možnou délku culíku. Když jsou vlasy moc dlouhé, tak je musíme mít vyčesané do drdolu. Kontrole neuniknou ani náušnice.

Do kterých destinací létáte?
Pracuji v nejmenší bázi společnosti Wizz Air. Z Prahy létáme do Tel Avivu a Eilatu v Izraeli, na Island do Rejkjavíku, do Londýna, Neapole, Milána, Bari a do Benátek. Pokud se nic nestane, tak ihned po příletu letíme zase zpět do Prahy. Společnost Wizz Air léta dohromady do více než 140 destinací v 42 různých zemích a naše flotila čítá 83 letadel typu Airbus A320 a A321.

Takže nemáš čas na návštěvu měst?
Ne, a vůbec mi to nevadí. Beru to totiž jako velkou výhodu, protože každý večer spím ve své vlastní posteli. Velice si toho vážím, jelikož se každý den vracím domů za manželem. Jako zaměstnankyně Wizz Airu mám letenky zdarma, a tak si mohu zaletět někam na výlet ve svém volném čase. To se potom o mne v letadle starají mé kolegyně.

Co cestující, jací jsou?
Na naší palubě se střídají lidé různých národností a náboženství. Velmi specifické lety jsou ty do Tel Avivu. Ortodoxním cestujícím totiž musíme dát například prostor, aby se měli kde modlit a také máme na výběr kosher jídlo. Absolvovala jsem několik speciálních školení, kde jsem se naučila, jak se chovat právě k těmto lidem, kteří mají odlišné požadavky a zvyklosti. Může se to zdát jako maličkosti, ale my na ně klademe veliký důraz.

A co Češi?
Někdy jsou naprosto skvělí a při výstupu z letadla nám děkují za bezpečný let, ale jindy jsou hodně nepříjemní až neslušní. Myslí si totiž, že za málo dostanou hrozně moc. Letenky naší společnosti jsou levné, aby cestování bylo dostupné pro širokou veřejnost.

Tleská se ještě po přistání?
Ano, hlavně Italové a Češi tleskají. Piloti v kokpitu však potlesk neslyší. Nás to ale potěší stejně jako, když nám cestující děkují při výstupu z letadla. Spokojení cestující a pochválení letu je pro nás velkou odměnou.

Co obvykle způsobuje zpoždění letadel?
Teď v létě hlavně bouřky a silné turbulence. Věž nám nedovolí přistát a tak kroužíme nad letištěm a tvoří se fronta, v níž můžeme nabrat až patnáct minut zpoždění. Vzduchový prostor nad Evropou je každým rokem čím dál více přeplněný letadly. V létě také do letadel mnohem častěji uhodí blesk.

Míváš vůbec z něčeho strach?
Nemám, každou situaci jsme se naučili řešit, nikdy ale nevíme, jak to přesně bude. V nejideálnějším případě se nic nestane, a vše zůstane v teoretické rovině. Cestující jsou ale hodně nevyzpytatelní. Za den se najde velké množství lidí, co nám během letu omdlí. Před cestou se totiž nenajedli nebo letí poprvé a mají strach. Jedna slečna omdlela dokonce při nástupu do letadla. Mezi cestujícími jsem měla také těhotnou ženu, které se udělalo špatně. V závažných případech se hledá na palubě doktor a okamžitě se přistává.

Pověz, jak často v měsíci létáš?
Měsíčně mám patnáct letových dnů a patnáct dnů jsem doma. Může se například stát, že mám někdy až dvacet letů za sebou. Vše záleží na měsíčním plánu, který nám vypracovává vedení v Budapešti.

Dokdy plánuješ pracovat jako letuška? Je to nějak věkově omezené?
Omezené to není, každá žena vycítí sama, kdy je čas odejít. S jedním dítětem se to ještě zvládat dá, ale se dvěma už jen velmi těžko. Naše práce je totiž neustála nepravidelnost. Buď vstávám o půl třetí ráno nebo se domů v tento čas vracím. Plánuji být letuškou minimálně ještě osm let. Potom chci určitě zůstat u letectví, uvidím, kam přesně mě vítr zavane.

Co děláš ve svém volném čase kromě cestování?
Jezdím do Telče za rodinou. S mamkou v Telči vedeme skupinu mažoretek. Dříve jsem je hodně trénovala. Teď hlavně vymýšlím choreografie na soutěže a občas se snažím přijet i na trénink. Nejde to tak často, jak bych chtěla. Letové dny mám většinou přes svátky a víkendy. Ani jedny Vánoce za celou dobu, co pracuji jako letuška, jsem nebyla doma. Mám čas hlavně ve všední dny, když zrovna nespím, tak se snažím jezdit do Telče a také trávím čas s manželem.

Autor: Zuzana Rodová

28.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zápas 22. kola hokejové extraligy mezi HC Dukla Jihlava a HC Škoda Plzeň.
19

OBRAZEM: Gól přišel pozdě. Souboj nováčka s lídrem ovládl favorit

Útočník Václav Kadlec.

Vysočina odehrála na Letné statečnou partii, srazil ji gól z úvodu

Přes zákaz usedl za volant

Batelov – I přes pětiletý zákaz řízení usedl šestačtyřicetiletý muž z Pelhřimovska za volant. Jeho jízdu ukončili policisté v Batelově. Při kontrole jim navíc předložil neplatný technický průkaz.

Originální trhy módy a designu letos budou v jihlavském DIODu jen jeden den

Jihlava – Již v pátek 24. listopadu se bude v jihlavském divadle DIOD konat akce Black Box Market, která naváže na již zavedené trhy známé pod názvem Jihlava Fashion Days. Originální trhy nabídnou současnou módu a design.

Zdražování jízdného se lyžaři na Vysočině obávat nemusejí

Vysočina – Příznivci lyžování se výrazného zdražování jízdného na sjezdovkách v nadcházející zimní sezoně obávat nemusejí. Provozovatelé ski areálů na Vysočině připouštějí maximálně kosmetické změny, případně jen rozšíření stávající nabídky.

Byt jako investice? Splátky vás vyjdou dráž

Sníte o vlastní nemovitosti, která bude vydělávat za vás? Fajnová myšlenka, ale neoplýváte-li tučným kontem, vše si pořádně spočítejte. Cesta k úvěru bude totiž náročnější. Tedy pokud přiznáte váš skutečný záměr. Zda se takový úvěr vyplatí, přibližuje Lucie Drásalová, hypoteční analytička Partners.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT