„Od dubna byly dva ošklivé dny, z toho je jeden zrovna dnes, trošku nás počasí vypeklo,“ posteskl si ještě krátce po poledni spoluorganizátor Jiří Michek. Pro návštěvníky připravili členové jihlavského aeroklubu statické ukázky jak historických, tak zcela nových letadel spolu s výkladem. Po odpoledním zlepšení počasí měli lidé možnost vidět letadla i ve vzduchu.

„Za zvýhodněnou cenu děláme seznamovací lety pro zájemce. Mimo to tady máme například zástupce Spitfire clubu, což je spolek srdcařů věnující se válečným letcům v rámci RAF. Děti si mohou slepit své vlastní modely letadel, snažíme se, aby byla akce zajímavá pro celou rodinu, proto zde najdete skákací hrad i stánky s občerstvením,“ uvedl k programu dne Michek. Divácky atraktivní byly seskoky parašutistů nebo ukázky triků s modely letadel na dálkové ovládání, zájem měli lidé také o prohlídku historických vozidel stojících před hangárem.

Létají pro radost

Horácké letecké dny byly nahrazeny Dny otevřených hangárů před rokem. „Důvodů, proč se přestaly původní letecké dny konat, je celá řada. Vystupující jsme dříve objednávali, alternativní program jsme však my sami schopni zajistit svépomocí a z vlastních zdrojů. Už nejdeme cestou objednávání drahých leteckých čísel bez patřičné odezvy,“ představil spoluorganizátor akce jednu ze změn.

Členové aeroklubu pořádají Den otevřených hangárů jako nevýdělečnou akci pro potěšení veřejnosti. „Chceme ukázat, že tady jsme, a pokud se nám povede získat zájemce o školu létání, budeme jedině rádi. Aeroklub stojí na lidech,“ řekl Michek, který je členem aeroklubu a zároveň pracuje jako lékař v Jihlavě.

„Prakticky se ve všedním životě potkávám jen se zdravotníky. Člověk se na letišti dostane mezi lidi různých profesí, na chvíli tak alespoň vypadnu z nemocničního prostředí. Letiště jsou magická místa, tady plyne čas jinak. Přijedete v pátek odpoledne, najednou je neděle večer a pomalu zase musíte do práce,“ popisoval.

Krásný, ale poměrně drahý sport

Letiště na Henčově nabízí zájemcům možnost udělat si pilotní průkaz na široké spektrum letadel jak bez motoru, tak ta motorová. „Pilotní průkaz na větroně stojí kolem třiceti až čtyřiceti tisíc. Každou sobotu po dobu tří měsíců je šest hodin teorie, poté se začíná létat s instruktorem. Je to sport relativně finančně a časově náročný. Musí vás to bavit.“

Přihlásit na kurz se mohou už čtrnáctiletí. „Pilotní průkaz, abyste mohli létat bez instruktora, můžete dělat ale až v sedmnácti, i tak je to dříve, než můžete řídit auto. Na letiště tak dojedete na kole, ale letadlo už pilotovat smíte,“ upozornil na paradoxní situaci Jiří Michek.