„Společnost Cz stavební holding se zavázala, že na své náklady vybuduje chodník 
o šířce tři metry, který propojí hlavní komunikaci skrze Hruškové Dvory směrem na Polnou s novými bytovými domy, a to nejpozději do šesti 
měsíců po odstranění černé skládky zeminy, která leží 
v trase budoucího chodníku. Odstranit ji má magistrát," uvedl mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

Poslední etapu výstavby sídliště zakončila firma v roce 2010. Od té doby se věc nevyvíjí. Výše uvedené ujednání města a stavební firmy je ale platné pouze do roku 2017, proto se magistrát nyní rozhodl jednat. Příští týden se má setkat se zástupci CZ stavební holding, s nimiž bude diskutovat o tom, zda by urovnání 
a odvoz zeminy na náklady města firma provedla v rámci výstavby nového chodníku. CZ stavební holding na otázku, kdy a zda bude chodník vystavěn, nedopověděl.

Obyvatelé Hruškových Dvorů ale postrádají více chodníků. Chybí především kolem hlavní silnice, vedoucí do centra města. A protože tato silnice je poměrně úzká, zkracují si často tamní obyvatelé cestu přes zelenou plochu. „Je to neoficiální cesta 
a je vydlážděná jen částečně," řekla předsedkyně osadního výboru Hruškové Dvory Iveta Novotná a dodala, že chodit 
po hlavní silnici směrem do centra považuje za nebezpečné.

„Z nově postaveného sídliště Hruškové Dvory vede již sedm let pro pěší do města jen přírodní cesta, v dešti bahnem. Pokud to tedy nechceme obcházet přes rizikovější cestu, nechráněný železniční přejezd, znamená to, že zde zcela chybí základní nutná infrastruktura," píše se v aplikaci zmapujto.cz, kam mohou obyvatelé Jihlavy podávat své podněty magistártu například i na zlepšení infrastruktury ve městě.

Příspěvek byl přidán v roce 2014 a magistrát jej označil štítkem – v řešení. Ani tato záležitost se ale dlouhodobě nevyvíjí.

„Protože je tady průmyslová zóna, je tu poměrně velký provoz. Někdy je proto dost náročné hlavní silnici vůbec přejít, natož po ní jít. Nejhorší je to v zimě, když ji ještě zužují závěje. Řidiči kvůli chodcům musí zastavovat, jsou naštvaní a já taky, protože mě často ohodí," poznamenala Milada Lupačová, která bydlí v jednom z rodinných domků 
v Hruškových Dvorů.
Podle toho, co Deník zjistil, chodníky v Hruškových Dvorech v minulosti nevznikly, protože dříve se o ně museli starat majitelé přilehlých domů, a to se jim nechtělo. Dnes ale tato odpovědnost spadá na magistrát.

„Uvítala bych, kdyby se zde chodník postavil. Žádné oficiální stížnosti jsme jako osadní výbor nezaznamenali, ale pravda je, že tato silnice je nebezpečná jak pro pěší tak pro cyklisty. Maminky s kočárky tudy už vůbec chodit nemohou. Silnice je poměrně úzká 
i pro dvě auta. S dcerkou bych tudy nešla," dodala Novotná.

Jihlavský magistrát na otázku, zda tuto situaci řeší Deníku neodpověděl.

Neoficiální trasa z Hruškových Dvorů do centra Jihlavy je registrovaná i na mapě webových stránek stribrnepomezi.eu jako jedna z cyklotras. „Mluvilo se i o nové cyklostezce v této oblasti," poznamenala Novotná. Některé pozemky, přes které ale cyklotrasa, kterou využívají za dobrého počasí i pěší, vede, jsou v soukromém vlastnictví Bohuslava Filipa z Ivaně, se kterým již v minulosti řešil jihlavský magistrát vlastnické spory o pozemky.

IVANA HOLZBAUEROVÁ