Jenže kolony aut proudící jak z centra Jihlavy výpadovkou na Pelhřimov, tak i z opačného směru, se zdají být nekonečné.
A tak čeká minutu, tři minuty, pět minut. Dokud se jeden z řidičů nesmiluje a autobusu nedá přednost, i když nemusí. „Vím, jak to tady na té křižovatce chodí, autobus navíc potřebuje delší čas, aby se tady stihl vytočit. Už by se s tím opravdu mělo začít něco dělat," poznamenal třicetiletý řidič David Procházka.

O tom, že se tato křižovatka u čerpací stanice ONO změní třeba na kruhový objezd, se v Jihlavě mluví už šest let. Tedy tak dlouho, odkdy se hovoří o výstavbě obchodní zóny Aventin v oblasti mezi jihlavskými částmi Horní Kosov a Hosov. Dodnes se tam však nic neděje.

Právě firma Aventin se měla podílet i na vybudování nové křižovatky.

Zástupce firmy se Deníku včera nepodařilo zastihnout. Ani samotné vedení jihlavské radnice nemá o stavbě Aventinu nové informace. „Asi je to v tomto stadiu, že se k tomu nechtějí vyjadřovat a jdou od toho pryč. Zůstávají tam i další podmínky stavby, jako je odbahnění nedalekého rybníka nebo cyklostezka," přiblížil náměstek jihlavského primátora pro odbor dopravy Jaroslav Vymazal (ODS).

Jihlava proto začala otázku přestavby křižovatky řešit spolu s Krajem Vysočina. „Jsou tam dvě silnice, které jsou krajské, ta hlavní na Pelhřimov, i ta vedlejší na Rantířov. Domluvili jsme se na tom, že bychom se na investici do této křižovatky podělili a že ji už nebudeme dál odkládat. Křižovatka byla pro Aventin podmiňující investicí, ale jelikož se doba výstavby protahuje a situace tu dopravně není vůbec dobrá, zainvestujeme to společně s krajem," řekl Vymazal.

I tak to ale vypadá, že se s touto frekventovanou křižovatkou začne něco dít nejdříve za dva roky. „Kraj na to bude čerpat dotace, takže se musí postupovat v rámci dotací. Pokud by to dobře šlo a letos se křižovatka vyprojektovala, tak se začne stavět příští rok, reálnější je ale rok 2018," podotkl náměstek primátora. Jak bude nová křižovatka ve finále vypadat, se prozatím neví.

Dříve se mluvilo o variantě kruhového objezdu, pak se ale objevila také varianta světelné křižovatky.

„Podle zjištění by kruhový objezd nebyl ideálním řešením dopravní situace v tomto místě především z kapacitních důvodů. Studie navrhuje křižovatku s odbočovacími pruhy řízenou světelně. Tedy podobně, jako tomu je například nedaleko na křižovatce Žižkovy ulice a ulice U Cvičiště," informoval už v minulém roce mluvčí jihlavského magistrátu Radek Tulis.

Problémem kruhové křižovatky v tomto místě je například to, že vozidlo vjíždějící na objezd z Rantířovské ulice, které míří k centru, de facto zastaví proud aut ve směru od Pelhřimova. Naopak auto ve směru od Pelhřimova, které chce najet do Rantířovské, zastavuje proud aut vyjíždějících z centra města.