Obrázek, který byl k vidění v pondělí dopoledne nedaleko centra krajského města Vysočiny, může být už brzy minulostí. Novou parkovací koncepci chce město spustit letos od prvního května. „Moc o tom nevím, viděli jsme novinovou stránku informující o této novince, ale vlastně tam nebylo nic konkrétního,“ uvedla Lucie Adamcová, která se zrovna kolem parku procházela s dětmi.
Detaily nového řešení zatím nejsou známé, magistrát jen oznámil, že bude město rozdělené do tří zón, přičemž parkování v centru bude stát nejvíce peněz. Krátkodobé zastavení však bude stát jen drobné. Ulice mimo pak nabídnou možnost nechat tam přes den auto za nižší cenu. Jestli půjde o modré zóny známé z větších měst zatím magistrát nepotvrdil.
Podle Lucie Adamcové se po menší parkovací revoluci počet aut v lokalitě nezmenší, i když skončí možnost parkovat tam zdarma. „Lidé budou pořád potřebovat parkovat. Bydlíme tu rok a půl a musíme mít v rodině druhé auto, protože se MHD nikam nedostanu,“ pokrčila rameny sympatická maminka.
Deníku se podařilo od magistrátu získat názvy některých ulic, kam bude od května rozšířený nový systém parkování. Kromě Mahlerovy, Malátovy a Štefánikova náměstí tam je také třída Legionářů. Je dlouhá nějakých sedm set metrů, celkem čtyřikrát kolem stovky metrů je pak rozšířená, aby tam mohla stát auta.
Své vozy tam nechávají dle místních lidí i zaměstnanci soudu nebo podnikatelé z okolí, proto je tam často plno. Mimo jiné tam parkují i návštěvníci jednoho z nejlepšího podniků svého druhu ve městě, Restaurantu Buena Vista. „Jakékoliv i sebemenší zpoplatnění parkovacích míst je pro podniky problém,“ odpověděl Deníku na dotaz ohledně změn majitel restaurace Rudolf Penn. Upozornil na to, že pro hosty je parkování zdarma důležité. „Návštěvníci si rozmyslí, zdali nás navštíví či nikoliv. Proto s novým parkovacím konceptem nesouhlasím.“
Ulice Chlumova
A poslední ulicí, kterou magistrát Deníku odtajnil, je vedlejší Chlumova. Ta vede k nedávno vybudovanému terminálu se stejným názvem. A stejně jako mnoho jiných je doslova nacpaná odstavenými vozidly. „Jen ať ta auta někam zmizí, bude tu větší klid. Já auto taky nemám, a žiju,“ usoudil důchodce, který zrovna ulicí procházel se psem. Jméno ale říct nechtěl. „Vždyť tu bydlím, to by mi sousedi rozbili okna,“ vysvětlil.
Co se změní v Jihlavě?
- město dlouhodobě chystá parkovací koncepci, změny chce spustit prvního května
- cílem je zachovat počet parkovacích míst v centru, ale dát parkování řád
- bude přibývat placený zón, například i na náměstí skončí možnost bezplatného stání
Jihlavská radnice chystá změny už delší dobu, cílem je kultivovat parkování v centru města. Radní pro oblast dopravy David Beke vysvětlil, že v centru je mnoho míst, kde parkující auta porušují různé vyhlášky a normy. „Chceme ale zachovat stávající počet parkovacích míst. Pokud někde dvě místa sebereme, o ulici vedle se je budeme snažit vytvořit,“ vzkázal lidem již dříve Beke. Ve vzdálenější budoucnosti se však podle něj budou stojící auta přesouvat z ulic do parkovacích domů a na záchytná parkoviště.
Jak již dříve magistrát informoval, ve městě má postupně přibývat placených zón. Na náměstí pak už nikdo zdarma nezaparkuje, krátkodobé zastavení ale bude za pár korun. Má vzniknout i aplikace na placení parkovného, třebaže stávající kiosky a platby přes SMS zůstanou zachované. Některé dosluhující parkovací automaty pak čeká výměna.
Důležitou součástí celého systému ale bude digitální kontrola. Bude spočívat v tom, že po městě bude jezdit auto a sledovat SPZ. Podle nich se snadno zjistí, kteří řidiči neparkují správně.