Auto obyvatelé města poznají na první pohled, na střeše má totiž mnoho kamer. Šedivé jsou infračervené a umí rozpoznat poznávací značky, bílé sledují další dění v ulici, pro použití v noci mají kamery přísvit. Na boku jsou pak takzvané lidary, které umí zpřesnit polohu zaparkovaného vozidla. „Software vyhodnocuje získaná data a je v online kontaktu s centrálou i databází vydaných parkovacích oprávnění,“ popsal mluvčí radnice Radovan Daněk.

V Jihlavě si ho už vyzkoušeli, nyní půjde o pronájem na necelý rok a půl. „To je doba, která se dá dobře vyhodnotit, a pak uděláme zakázku na to, jaké auto tady budeme mít v budoucnu,“ vysvětlil už dříve primátor Petr Ryška, proč bude mít Jihlava sedmnáct měsíců auto jen půjčené.

Částka za pronájem je 1,9 milionu korun, tedy zhruba 110 tisíc měsíčně. Dle radnice je to výhodnější než auto koupit. Cena auta včetně technologie je přes tři miliony korun, provozní náklady a servis auta i technologie by pak město vyšly další desetitisíce. „S ohledem na předpokládaný měsíční nájezd až čtyři tisíce kilometrů by životnost auta byla do pěti let. Součástí nájmu je kompletní servis auta i pohonné hmoty,“ doplnil Daněk.

Parkování v Jihlavě.
Jihlavou začne od října jezdit auto, co umí číst SPZ. S pokutami začne opatrně

Vedení Jihlavy si od pořízení auta slibuje, že díky němu získá větší přehled o parkování řidičů ve městě a na základě dat může upravit nový systém parkování. Ten v Jihlavě zavedli v květnu. „To auto nepotřebujeme na to, aby kontrolovalo a dávalo lidem pokuty, ale aby nám sehnalo co nejvíce dat. A tak to opravdu první měsíc bude. Auto bude jezdit ve dne v noci a zjišťovat, jak jsou obsazené ulice a parkoviště,“ informoval primátor s tím, že podle sesbíraných dat udělá radnice změny. Po těch veřejnost volá. Dát jen na pocity obyvatel Jihlavy ale podle hlavy města není rozumné.

Vůz s mnoha kamerami umí zjistit, který vůz parkuje v modré zóně bez rezidenční karty nebo zaplaceného parkovného. „Monitorovací auto také umí upozornit na auta s nečitelnými registračními značkami, auta dlužníků nebo kradená auta a přivolá k nim strážníky,“ doplnil radní zodpovědný za nový systém parkování David Beke.

Čtyři trasy

Aktuálně jsou připravené čtyři trasy, po kterých bude auto jezdit, další dvě vzniknou pro současné oblasti parkování a pak přibydou další. „Při každé trase auto zaznamená stovky parkujících aut,“ sdělil koordinátor dopravy Dalibor Pituch s tím, že auto umí udělat fotku i uvést GPS souřadnice jakéhokoliv auta. Snímá až do rychlosti padesát kilometrů v hodině, bude ale jezdit pomaleji.

Za volantem se budou střídat tři bývalí strážníci a projet každou trasu zabere necelých dvacet minut. Auto místem projede v případě kontroly parkování dvakrát. Přestupek se bude řešit jen v případě, že auto bude při obou průjezdech stát na místě neoprávněně. Krátkodobé zastavení třeba pro vyzvednutí zásilky tak na pokutu není.

  • auto už v úterý a ve čtvrtek odpoledne projelo ulicemi Jihlavy, má tak první data.

  • na několika místech byla obsazenost parkovacích míst sto procent, v Lazebické a Havířské ulici bylo dokonce více aut než parkovacích míst.

  • naopak málo obsazená bývá Joštova a Hluboká ulice nebo Masarykovo náměstí.

Dle městské policie strážníci denně pokutují více než sto řidičů za špatné parkování. Beke s úsměvem odhadl, že lidé poté, co vyjede auto s kamerami do ulic, už budou dodržovat pravidla a pokuty nebudou. Pokud přeci jen ano, peníze z nich půjdou stejně jako ty z parkovného zpět do dopravy, tedy na zkvalitnění silnic nebo vybudování další infrastruktury. „Nepůjde to na arénu ani nikam jinam,“ prohlásil radní s tím, že tyto částky jsou v rozpočtu města zanedbatelné.

Mohlo by vás také zajímat: Jízda na červenou nebo vysoká rychlost? To řidiče vyjde v Jihlavě draho

Zdroj: Deník/Martin Singr